Vindbaarheid informatie op websites zorgverzekeraars verbeterd

Vindbaarheid informatie op websites zorgverzekeraars verbeterd

Datum: 27 november 2019

Uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) blijkt dat mensen steeds beter informatie kunnen vinden op de website van een zorgverzekeraar. De informatievoorziening is verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Wel zijn er nog grote verschillen. Niet alleen tussen verschillende zorgverzekeringsconcerns maar ook binnen een en hetzelfde concern.

Net als vorig jaar heeft de NZa zorgverzekeraars gevraagd hun top 25 van meest gezochte onderwerpen aan te leveren. Op basis hiervan hebben zijn vijf meest gezochte vragen opgesteld. Een voorbeeld is: hoe hoog is het verplicht eigen risico? Een panel van 96 mensen heeft de antwoorden op deze vragen gezocht op de 37 websites van zorgverzekeraars.

Goedwerkende zoekfunctie belangrijk
Mensen gebruiken verschillende strategieën om het antwoord op hun vragen te vinden. Er lijkt niet een beste zoekstrategie te zijn en sommigen gebruiken meer dan een zoekstrategie, afhankelijk van de resultaten. Voor het vinden van informatie op de website is een goedwerkende zoekfunctie belangrijk, maar ook een duidelijke structuur van de website (geen afleidende reclame) en duidelijke weergave van informatie (koppen, bullets, niet teveel tekst). Voor bovenstaande punten zijn zowel goede als minder goede voorbeelden te vinden.

Gegevens per website openbaar
Het komt voor dat binnen één concern de websites verschillend scoren. Ook binnen een concern zijn er dus verbeteringen mogelijk door te leren van een website die beter scoort, aldus de NZa. Uit het totaaloverzicht van de beoordeelde websites komt één concern in positieve zin naar voren, namelijk DSW die voor alle drie zijn websites goed scoort. Een website komt in negatieve zin naar voren, namelijk die voor de zeevarenden (Stichting Scheepvaartnet). Deze website scoort voor alle vragen een onvoldoende en wordt als gedateerd ervaren. Nu richt de website zich wel op een heel specifiek, zeer klein deel van de verplicht verzekerden (maritieme werknemers en hun gezinsleden), maar ook deze website moet voldoen aan de Regeling van de NZa.
De NZa heeft de gegevens van haar onderzoek per website openbaar gemaakt. In het rapport staan concrete voorstellen per website om te verbeteren. Zorgverzekeraars kunnen op deze manier binnen en buiten hun eigen concern optimaal leren. De NZa zegt erop te rekenen dat de zorgverzekeraars dat ook zullen doen.

Helpt de informatie bij het maken van een keuze voor een verzekering?
Dit najaar heeft de NZa de Regeling informatieverstrekking aan consumenten op een aantal punten inhoudelijk gewijzigd. In 2020 gaat de waakhond de regeling informatieverstrekking aan consumenten opnieuw bekijken en indien nodig herzien. Dat betekent dat er naast juistheid en aanwezigheid van informatie meer aandacht komt voor de vindbaarheid, vergelijkbaarheid en begrijpelijkheid van informatie. Ook wordt bekeken of de verplichte informatie die zorgverzekeraars van de NZa op hun websites moeten plaatsen mensen in de praktijk helpt bij het kiezen van hun zorgverzekering.

(Foto: Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *