Verhoog je weerstand met deze tips

Verhoog je weerstand met deze tips

Datum: 25 juni 2020

weerstand verhogen

Een goede gezondheid is ontzettend belangrijk. Een goed immuunsysteem en hoge weerstand horen daar ook bij. Want als je weerstand hoger is, word je minder snel ziek. Weet je niet waar je moet beginnen om je weerstand te verhogen? We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Van voeding tot hulp die je misschien van je zorgverzekering kunt krijgen.

 

 

1.  Gezond eten

Een goed begin is het halve werk. Begin daarom bij de basis: je voeding. Je lichaam draait op de brandstof die jij ‘m geeft. Is dat een gezond voedingspatroon met voldoende afwisseling? Dan wordt je weerstand hoger en krijg je vaak meer energie. Een gezond voedingspatroon bestaat uit veel groente, fruit en vezels. Staat er regelmatig broccoli, wortels, bieten of bonen op het menu? Dan ben je lekker bezig. In deze groenten zitten veel antioxidanten. En die heb je nodig om je weerstand te verhogen.

 

Als zo’n afwisselend eetpatroon nu niet je routine is, begin dan je oude gewoontes met kleine stapjes af te leren. Eet halverwege de ochtend bijvoorbeeld een banaan, in plaats van een koekje bij koffie of thee. Of spreek met jezelf af dat je in het weekend wel dat ongezonde tussendoortje mag hebben. Want het moet natuurlijk ook een beetje leuk blijven. En we houden allemaal stiekem wel van dat bakje chips op zaterdagavond.

 

Heb je om medische redenen hulp nodig van een diëtist om je voedingspatroon aan te passen? Dan heb je onder bepaalde voorwaarden recht op een vergoeding van je zorgverzekering. Ook eens de moeite waard om naar te kijken, als je aan het eind van het jaar weer een nieuwe zorgverzekering gaat afsluiten

 

2. Water, water, water

Naast gezond(er) eten, is drinken ook van invloed op je weerstand. Laat die frisdrank een keer staan en vervang het voor een glas water. Water zorgt er namelijk voor dat afvalstoffen in je lichaam sneller worden afgevoerd. Vind je het moeilijk om regelmatig water te drinken? Zorg dan dat je altijd een flesje mee hebt onderweg, of naast je tijdens het werk.

 

3. Beweeg en ontspan

Deze twee lijken elkaar een beetje tegen te spreken, maar toch zijn ze beiden waar! Voldoende beweging zorgt ervoor dat je lijf fit en gezond blijft. En dat hoeft echt niet iedere dag een zwaar fitness circuit te zijn, een half uur wandelen in de buitenlucht doet ook al veel goeds. En iedereen heeft pauze nodig op een dag, dus breng die lekker buiten door. Iets extra’s mag natuurlijk altijd. Zoals een paar oefeningen die je makkelijk thuis kunt doen. Kijk eens op YouTube of je een leuke thuis-workout of yogales kunt vinden.

Naast bewegen is het ook goed om bewust te ontspannen. Relax! Want stress is niet goed voor je lijf. Probeer eens te mediteren of volg een cursus mindfulness. Misschien denk je eerst dat het niet helemaal bij je past. Maar de bewuste momentjes die je voor jezelf neemt, zijn juist zo fijn! Sommige verzekeraars bieden een vergoeding bij een cursus mindfulness. Check eens de voorwaarden van jouw zorgverzekering om te kijken of dat het geval is.

 

4. Een regelmatig slaapritme

De nachtrust is hét moment voor je lijf om te herstellen. Een regelmatig slaapritme is daarom van belang als jij je weerstand wilt verhogen. Probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en uit bed te gaan. Je lichaam went vanzelf aan het ritme en je zult je gedurende de dagen ook steeds fitter voelen. Na een tijdje merk je zelfs dat je steeds minder zin krijgt om uit te slapen.

 

5. Extra vitamines om je te helpen

Veel vitamines, voedingsstoffen en mineralen haal je natuurlijk uit je dagelijkse voeding. Maar soms kan een extra boost helpen, als je van een bepaald soort minder binnenkrijgt. Je kunt je weerstand dus ook verhogen door vitamines bij te slikken. Voor meer informatie welke vitamines jij nodig hebt, kun je altijd je huisarts inschakelen.

Gerelateerde berichten

Author: Redactie

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *