Siilo en CZ gaan driejarige samenwerking aan voor online-kennisdeling
Huisartsen kunnen voortaan makkelijker een casus voorleggen aan een specialist, zonder dat de patiënt daarvoor meteen zelf naar het ziekenhuis hoeft: via de zorgprofessionals -app Siilo kunnen huisartsen overleggen met de ruim 150 medisch specialisten van het Prisma-netwerk. Met deze innovatieve technologie gaan Siilo en zorgverzekeraar CZ gezamenlijk de komende drie jaar samenwerking en kennisdeling tussen huisartsen en specialisten ondersteunen.
Via de Siilo-app bespreekt de huisarts de casus met medisch specialisten uit het multidisciplinaire netwerk. Patiëntgegevens zijn geanonimiseerd en foto’s kunnen eenvoudig worden bewerkt om bijvoorbeeld met pijlen specifieke details aan te wijzen. Vanzelfsprekend is de app goed beveiligd.
“Prisma combineert de voordelen van een verwijsbrief en telefonisch overleg”, zegt Paul Koning van Siilo. “Als huisarts heb je met Prisma de tijd om schriftelijk je patiënt goed te presenteren, als specialist heb je de tijd om je in te lezen en even na te denken. Aan de telefoon is dat toch lastiger en foutgevoeliger.”
Het virtuele, specialistische Prisma-meedenkconsult verplaatst zo kennis naar de eerste lijn en geeft de eerste lijn zo een stevige steun in de rug. Huisartsen nemen deel via hun regionale samenwerkingsverband. Via hen vergoedt CZ de kosten. De zorgverzekeraar is daarvoor met Siilo een driejarige samenwerking aangegaan. “CZ is voortdurend op zoek naar innovatieve zorgoplossingen”, zegt Jorien Esser, Programmamanager Zorginnovatie bij CZ. “Daarvoor werken we graag samen met startups zoals Siilo, die de zorg vernieuwen met moderne technologie.”
Snel antwoord
Even een specialist raadplegen kost huisartsen nu vaak veel tijd: de specialist is niet meteen te spreken en moet er later worden teruggebeld, soms moet ook nog een andere specialist worden geraadpleegd. Eén van de huisartsen die al met Prisma werkt is Corine de Jonge van een huisartspraktijk Triniteit in Terneuzen. “Met Prisma heb ik heel snel een antwoord, soms zelfs al tijdens het consult”, vertelt De Jonge over haar eerste ervaringen met Prisma.
Ook patiënten zijn tevreden. “Vanwege het coronavirus zijn veel mensen momenteel huiverig om naar het ziekenhuis te gaan. Door het Prisma-netwerk te raadplegen, verwijs ik alleen die patiënten die ook echt ziekenhuiszorg nodig hebben.”
Het beperken van verwijzingen naar het ziekenhuis heeft voor de patiënt als bijkomend voordeel dat die zijn eigen risico niet hoeft aan te spreken. “En ik blijf zo veel beter betrokken bij mijn patiënten”, zegt de Terneuzense huisarts De Jonge. “Vroeger verdwenen die meestal toch een beetje uit beeld nadat ik ze had doorverwezen.”
Opschaling
De komende periode gaat Prisma nog meer huisartsen ondersteunen. Siilo, het bedrijf achter Prisma, werkt aan nieuwe features en deelnemende specialisten ontvangen van Prisma een vergoeding voor hun inspanningen.
Via de regionale samenwerkingsverbanden krijgen de deelnemende huisartsen een Prisma-abonnement volledig door CZ vergoed. “De patiënt vaart er wel bij, Prisma neemt de zorg werk uit handen en het draagt bij aan het beheersen van de zorgkosten”, motiveert CZ-programmamanager Esser.
Prisma is een experiment met een zogenoemde waardegedreven bekostiging. Dit is een belangrijke breuk met de traditionele manier van vergoeden van meedenkconsulten, gebaseerd op prijs x hoeveelheid. In dat systeem ligt altijd een productieprikkel op de loer. Bij Prisma vormt gedurende de proefperiode de gemeten ‘waarde’ het uitgangspunt van een waardegedreven financiering. Toezichthouder NZa heeft daaraan haar medewerking toegezegd.