Groot verschil bij huisartsen in ervaren regeldruk

Groot verschil bij huisartsen in ervaren regeldruk

Datum: 28 september 2017

Is het roer al om in de huisartsenzorg? Het goede nieuws is dat gemiddeld genomen bij de huisartsen zowel de ervaren regeldruk is afgenomen als de tijd die zij besteden aan administratieve lasten. Maar daarbij gaat het dus om een gemiddelde. Het minder goede nieuws is dat een kleine groep huisartsen reeds een groot effect merkt, maar dat een grotere groep huisartsen nog geen enkel effect constateert. Reden voor minister Schippers om Q-consult te vragen nader onderzoek te doen naar deze verschillen.

De uitkomsten staan in het rapport “Vervolgonderzoek Merkbaarheidsscan Huisartsen”.  De onderzoekers hebben gekeken waarom ruim driekwart van de huisartsen ondanks de genomen maatregelen geen vermindering merkt van de regeldruk.

Verschillende oorzaken
In het rapport concludeert Q-consult dat alle huisartsen bekend zijn met “Het roer moet om”. Voor het verschil in effect is er niet één hoofdoorzaak. Bij de groep die nog geen vermindering van de regeldruk ervaart, zijn de meest genoemde oorzaken:
• De administratieve handeling van de maatregel voert de huisarts niet zelf uit, waardoor de impact met name merkbaar is voor praktijkondersteuners, assistenten en zorgadministratie.
• De partijen in de keten (o.a. ziekenhuis, ggz, apotheek, hulpmiddelenleverancier, paramedici, zorgverzekeraar) zijn onvoldoende bekend met de maatregel, waardoor de oude werkwijze wordt aangehouden.
• De maatregel is niet volledig geïmplementeerd bij de huisarts dan wel in de keten.

Tevens wordt een deel van de effecten pas het komend jaar merkbaar vanwege het tijdstip van het invoeren en/of de jaarcyclus van de bedrijfsvoering. Dit geldt vooral voor de maatregelen betreffende de zorginkoop- en verantwoording.

Aanbevelingen
Q-consult doet de verschillende partijen een aantal aanbevelingen om het effect van de maatregelen te vergroten:
Werkgroep: Zorgen voor meer bekendheid van de maatregelen bij de organisaties in de keten.
Huisartsen en zorgverzekeraars: Bevorderen van de feedback- en aanspreekcultuur tussen de organisaties in de keten bij het niet (juist) opvolgen van de maatregelen.
Huisartsen en zorgverzekeraars: Het bevorderen van het gesprek tussen de organisaties in de keten* over het proces, de uitvoering en de gevolgen van de maatregelen voor hun eigen bedrijfsvoering en elkaars afhankelijkheden hierin.
Huisartsen en zorgverzekeraars: Daadwerkelijk uitvoering geven aan de ‘nieuwe werkwijze’.
Werkgroep: De maatregelen in 2018 nogmaals evalueren, omdat dan pas de merkbaarheid van de maatregelen duidelijk wordt.
Werkgroep: Zoek uit in hoeverre de regeldruk rondom bijvoeding (Nutridrink) verminderd kan worden.
LHV, huisartsen en zorgverzekeraars: Actieve inzet t.a.v. bekendheid van de maatregelen betreffende het declaratieverkeer
Huisartsen, zorgverzekeraars en brancheverenigingen: Neem bij problemen t.a.v. automatisering van het declaratieverkeer contact op met de softwareleverancier.

Praktische tips
Daarnaast bevat het rapport nog de volgende praktische tips voor huisartsen, gegeven door geïnterviewden:
• Maak gebruik van de LHV-declaratiewijzer om na te gaan wat er wel/niet kan wordengedeclareerd en op welke wijze.
• Geef zo snel mogelijk akkoord op de contracten via Vecozo.
• Onderzoek de mogelijkheden vanuit zorgverzekeraars voor het gebruik maken van praktijkmanagers voor niet-patiëntgebonden zaken.
• Kijk bij praktijkoverdracht samen met zorgverzekeraars hoe de administratie zo gemakkelijk mogelijk kan worden geregeld.
• Maak t.b.v. de zorginkoop een onderverdeling tussen huisartsen die verantwoordelijk zijn voor het aanleveren van de algemene, procesgerelateerde informatie en huisartsen die verantwoordelijk zijn voor het aanleveren van de inhoudelijke informatie over patiëntgroepen en ziektebeelden.
• Maak een handleiding voor collega-huisartsen in de praktijk in begrijpbare taal met minder juridische termen voor het aanleveren van de informatie voor de zorginkoop: welke modules en welke voorinformatie is hiervoor nodig?”
• Stap als huisarts over van eenjarige naar tweejarige overeenkomsten, waardoor de piekbelasting aangaande de zorgverkoop beter kan worden verdeeld.
• Vraag meer openheid over het inkoopproces van de zorgverzekeraar en wees aanwezig bij inhoudelijke discussies.

 

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *