Relatief weinig klachten over huisartsenzorg

Relatief weinig klachten over huisartsenzorg

Datum: 22 mei 2018

Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) staat voor elke burger die een klacht heeft over de zorg en is het burgerportaal voor de Inspectie. Het onlangs verschenen Klachtbeeld 2017 bevat een overzicht van de soorten vragen en klachten per zorgsector die het LMZ in 2017 heeft ontvangen. In totaal zijn dat er bijna 7.000, een toename van zo’n 400 ten opzichte van 2016. Opvallend: bijna elke Nederlander bezoekt wel eens de huisarts, maar het aantal klachten betreft slechts 13% van het totaal.

Net als in 2016 had ongeveer de helft van de klachten in 2017 betrekking op de sectoren ‘medisch specialistische zorg’ (19 procent), ‘geestelijke gezondheidszorg’ (17 procent) en ‘intramurale ouderenzorg’ (14 procent).
De top 5 van de klachten betreffen: 1. oneens met medisch handelen; 2. medicatie; 3. financiën (o.a. declaraties); 4. dossiervoering/-inzage; 5. ADL-zorg.

Goed nieuws?
Het LMZ ziet de toename als goed nieuws, met als motivatie: ‘Het is belangrijk dat mensen ons vinden met hun vragen, hun zorgen over de zorg en het gevoel krijgen dat we luisteren en hen op weg helpen.’ Zo kun je dat zien, maar zorgverleners zullen dit waarschijnlijk anders interpreteren.

Beoordeling door inspectie
In bepaalde gevallen legt het LMZ een klacht ter beoordeling voor aan de inspectie. Dat was in 2017 het geval bij ruim 1.000 klachten. De inspectie beoordeelt vervolgens of zij een onderzoek nodig vindt. Dat gebeurde in iets minder dan de helft van het aantal voorgelegde gevallen.

Afhandeling klacht
Wanneer een klacht digitaal of per brief binnenkomt -en niet anoniem is- zoekt het LMZ vrijwel altijd telefonisch contact met de burger.  Een telefoongesprek maakt het mogelijk aanvullende vragen te stellen en adequate informatie te geven. Zo krijgt de burger zoveel mogelijk advies op maat, stelt het LMZ.

Klachten over huisartsenzorg
De huisartsenzorg omvat met 861 slechts 13 procent van het totale aantal klachten. Dit aantal is overigens wel gestegen ten opzichte van 2016 (726 klachten). Onder huisartsenzorg vallen huisartsenpraktijken, huisartsendiensten en huisartsenposten.

In 18 procent van de klachten over de huisartsenzorg zijn mensen het oneens met het medisch handelen. Hier gaat het bijvoorbeeld om:
– niet (goed) behandelen van een aandoening;
– geen nader onderzoek doen terwijl de patiënt dit wenst;
– wegsturen van patiënten met pijnklachten met enkel aspirine;
– krijgen van medicatie terwijl de huisarts niet is gezien.
Bejegening is een tweede categorie die veel genoemd wordt (17 procent). Waaronder:
– een onvriendelijke houding van de huisarts of assistente;
– te weinig tijd voor een consult;
– te weinig aandacht voor de laatste levensfase van een patiënt.
Dossiervoering (10 procent), doorverwijzing (9 procent) en medicatie (8 procent) worden ook regelmatig genoemd

 

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *