Digitalisering: juiste informatie op de juiste plek

Digitalisering: juiste informatie op de juiste plek

Datum: 5 april 2019

Ouderen wonen steeds langer thuis, vaak met zorg en hulp van familie, buren, vrienden, de ‘helpende handen’. Dankzij digitalisering komen er steeds meer extra mogelijkheden. Maar de juiste informatie op de juiste plek is daarmee nog niet tot stand gekomen. Ouderen en mantelzorgers vinden online inzage mogelijk wel aardig, maar ze hebben meer de behoefte aan online communicatie met hun netwerk. En aan goed vindbare informatie. Dat blijkt uit het actieonderzoek ‘Helpende handen: Hoe verminderen digitale diensten de administratieve lasten voor ouderen en hun helpende handen?’  

Een belangrijke conclusie is dat de informatie uit het medisch dossier vaak niet aansluit op de informatiebehoefte van de mantelzorgers. Zij zijn meer gebaat bij het krijgen van inzicht in de dagelijkse verzorging van een oudere. Praktische informatie die nu versnipperd of zelfs helemaal niet wordt vastgelegd. Bovendien is de informatie niet voor iedereen toegankelijk.

Praktische informatie gestructureerd aanbieden
Er is dan ook behoefte aan een digitale toepassing die de communicatie tussen de mantelzorgers en professionals vergemakkelijkt. Daarnaast wil men graag heldere informatie. Want het is lastig om te achterhalen wat het aanbod is en waar men recht op heeft, terwijl je snel verdwaalt in het digitale woud van verspreid aanbod met alle regels. Uit het onderzoek blijkt dat het verlichting geeft als praktische informatie actief en gestructureerd wordt aangeboden.

Digitalisering: lust of last?
Digitalisering kan ontlasten, maar het kan beslist ook belastend werken. Zo kunnen mantelzorgers lastig toegang krijgen tot informatie als een machtiging niet is geregeld. Het regelen van een machtiging is weer ingewikkeld wanneer een persoon niet bij kennis is. Tegelijk kunnen PGO’s en patiëntenportalen ouderen en hun mantelzorgers verlichting geven bij administratieve lasten. Voorwaarde is wel dat er moet worden bekeken waaraan echt behoefte is bij de PGO’s en portalen en vooral: het gebruik moet zo laagdrempelig mogelijk zijn.

Juiste informatie op de juiste plek
Het Nictiz-rapport Helpende Handen bevat tal van voorbeelden en verhalen uit de praktijk.
Met als slotadvies om vervolgonderzoek te starten, gericht op ‘informatie op de juiste plek’. Bekijk welke informatie wanneer, op welke manier en via welke weg kan worden aangeboden aan ouderen en hun helpende handen.

 

(Foto: Shutterstock)

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *