Verbind patiëntportalen aan zorgproces

Verbind patiëntportalen aan zorgproces

Datum: 12 december 2017

e_mental_health_zorgenzPatiënten die op dit moment via een patiëntportaal hun medische gegevens willen bekijken, komen regelmatig jargon en afkortingen tegen. De indeling is ook niet altijd duidelijk voor patiënten. NIVEL heeft onderzocht hoe patiëntportalen verbeterd kunnen worden. Kleine aanpassingen, zoals het vermijden van afkortingen en jargon, een groter lettertype en het werken met menubalken, kunnen de begrijpelijkheid en bruikbaarheid van de portalen verhogen, zodat deze beter aansluiten op mensen met lagere gezondheidsvaardigheden.

NIVEL bracht mogelijke verbeteringen en ‘drempelverlagers’ om het gebruik van patiëntportalen te verhogen in kaart, in opdracht van de NVZ voor het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP). Zorgaanbieders en ICT-ontwikkelaars kunnen de aandachtspunten gebruiken bij de doorontwikkeling van het patiëntportaal.

Gebruik portaal als platform voor e-consulten
Zorgaanbieders kunnen ook het gebruik van het portaal meer stimuleren, bijvoorbeeld door patiënten te informeren over het portaal en de mogelijkheden. Dit kan patiënten over de eerste drempel helpen om het portaal te gebruiken. Daarbij helpt het als het portaal wordt verbonden aan het zorgproces, bijvoorbeeld als platform voor e-consulten. Dan is er voor patiënten een duidelijke aanleiding om het portaal te gaan gebruiken.

Eigen regie met patiëntportalen
Steeds vaker krijgen patiënten online toegang tot informatie over hun gezondheid via patiëntportalen. Patiënten kunnen de informatie gebruiken om een actievere rol te spelen in hun eigen zorgproces. Daarnaast bieden veel portalen mogelijkheden voor bijvoorbeeld het maken van afspraken of het aanvragen van herhaalrecepten.

Nog volop in ontwikkeling
Patiëntportalen zijn echter nog volop in ontwikkeling. Wat de beste inbedding is van patiëntportalen in het zorgproces moet de komende jaren duidelijker worden. De verwachting is dat portalen bijdragen aan eigen regie voor patiënten, zodat zij beter in staat zijn om de zorg te verkrijgen die het beste bij hen past.

Opzet van het onderzoek
Het NIVEL onderzocht drie patiëntportalen. Dit onderzoek bestond uit een beknopte literatuurstudie, gevolgd door cognitieve interviews waarin de begrijpelijkheid en bruikbaarheid van bestaande portalen zijn getoetst onder mensen met lage gezondheidsvaardigheden. De achterliggende gedachte was dat elke patiënt met een portaal uit de voeten moet kunnen, niet alleen mensen met hoge(re) gezondheidsvaardigheden.

(Foto Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *