Jaarverslag tuchtrecht voor de gezondheidszorg

Jaarverslag tuchtrecht voor de gezondheidszorg

Datum: 14 augustus 2018

Het medisch tuchtrecht heeft als doel de kwaliteit van de gezondheidszorg te bevorderen. Jaarlijks komen er ruim 1.600 klachten binnen. Dat lijkt misschien veel, maar het gaat wel over 350.000 BIG-geregistreerden. Dus nog geen 0,5% van deze groep krijgt een klacht. Van de 1.600 klachten leidden er 550 in 2017 tot een beroepszaak. Zo’n procedure trekt uiteraard een zware wissel op zorgverleners. Ineens sta je dan niet meer naast, maar tegenover de patiënt. 

Het jaarverslag 2017 van regionale tuchtcolleges en het centraal tuchtcollege is uitgegeven in de vorm van een digitaal magazine. Het bevat onder meer de kerncijfers. Daaruit blijkt dat er 1344 klachten tegen een arts zijn afgehandeld, 155 tegen een verpleegkundige, 118 tegen een gezondheidspsycholoog, 24 tegen een fysiotherapeut, 21 tegen een apotheek en 13 klachten tegen een verloskundige.

Top drie klachten
Het grootste deel, namelijk 714 klachten, betrof een onjuiste behandeling of diagnose. Op de tweede plaats volgt geen of onvoldoende zorg met 412 klachten. Onjuiste verklaring of rapport neemt met 192 klachten de derde plek in.

Maatregelen
In 82 gevallen is een maatregel opgelegd, zoals een waarschuwing (38 maal), berisping (17 maal) en doorhaling inschrijving register (16 maal). De gemiddelde doorlooptijd van een procedure was 236 dagen in 2017, een kleine 8 maanden dus.

Elke klacht is een gratis advies
“De uitspraken leiden geregeld tot nieuwe werkwijzen die, omdat ze worden gepubliceerd, vaak ook weer door andere zorgorganisaties worden overgenomen”, stelt mr. Jenneke Rowel-van der Linde, voorzitter van het Centraal Tuchtcollege. Advocaat Oswald Nunes noemt in een interview in het jaarverslag een klacht een gratis advies. “Wat er is gebeurd, hoeft weliswaar niet fout te zijn, maar het heeft evengoed geleid tot een ontevreden patiënt.” Nuchter:  “Ik ga er vanuit dat geen zorgverlener ’s ochtends opstaat met het plan die dag een fout te maken of iemand onheus te bejegenen. Er hoort altijd een verhaal bij. Bijvoorbeeld, ik was afgeleid door bepaalde symptomen die atypisch zijn of ik heb bepaalde gegevens verkeerd geïnterpreteerd.”

 

(Foto: Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *