In hetzelfde schuitje

In hetzelfde schuitje

Datum: 14 april 2016

göteborg_zorgenzCONGRES IN GÖTEBORG – 2 – Zoveel nationaliteiten (meer dan 60), zoveel zorgsystemen. En toch veel herkenning. Dat blijkt onder meer uit de constatering dat in de zoektocht naar veilige, betere en doelmatige zorgsystemen de nadruk teveel is komen te liggen op het controlesysteem: checklisten, prestatie indicatoren e.a. Hanneke Zandbergen doet verslag.

Tijdens een prikkelende en interactieve ochtendsessie met Helen Bevan (Engeland) en Christina Krause (Canada)  werd op het Quality Improvement Congres duidelijk dat de balans tussen extrinsieke motivatie met sturing van buitenaf en intrinsieke motivatie, naar de eerste is doorgeslagen. Gevolg: gemopper, afhaken of echt uitvallen van professionals en twijfels over wat het bijdraagt aan de kwaliteit van zorg.

Ruimte voor verbetering
We hebben mooie zorgsystemen, ook in Nederland. Tijdens deze congresdag werd duidelijk dat dit zorgsysteem nog beter kan worden door een betere balans tussen ‘controlesystemen’ en ‘professionele vrije ruimte’. Met dit laatste worden professionals uitgenodigd om weer vanuit hun intrinsieke motivatie aan de slag te gaan: waar doen we het ook al weer voor? De link naar de patiënt is dan snel gelegd. Zijn verhaal moet meer ruimte en invloed krijgen in het verbeteren van de zorg. Dit kan door patiënten te betrekken bij verbeterprojecten. Maar beter nog, door hen in de dagelijkse praktijk actief uit te nodigen om feedback te geven en vragen te stellen als zaken niet duidelijk zijn. Daarnaast zijn de ervaringen van de professionals die zelf als patiënt of mantelzorger een intensieve zorgervaring hebben gehad, heel waardevol.

Kleine stapjes, grote dingen
Er wordt veel gesproken over verandering van het zorgsysteem, en terecht. Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat we ook nu al volop ruimte hebben om te verbeteren. Dat hoeft niet groots en meeslepend. Liever niet. Met het behalen van kleine, concrete doelen ontstaat steeds weer nieuwe energie voor verdere verbetering. En regelmatig is less more: door minder te doen, betere zorg leveren. Kijk dan maar eens over drie jaar terug, op wat je samen bereikt hebt.

ROS’en gaan voor Triple Aim
ROS’en geloven in het verbeteren van de zorg via samenwerking en willen daarin het Triple-Aim concept toepassen. Welke vragen leven er bij u rond Triple Aim? Laat het me weten via Twitter @hzandbergen04 of hzandbergen@reos.nl. Ik ben hier in Göteborg samen met ROS-adviseurs op zoek naar relevante informatie en/of antwoorden.

hanneke_zandbergen_zorgenzHanneke Zandbergen is organisatieadviseur en projectleider bij ROS Reos. Zij is van 13 – 15 april samen met collega ROS-adviseurs en het Jan van Es instituut bij het Quality and Safety improvement Congres in Göteborg in Zweden. ZorgenZ heeft haar gevraagd dagelijks over haar ervaringen te berichten.

 

Zie ook deel 1 op 13 april
Zie ook deel 3 op 15 april


(Foto: Stendahls/Mediabank Göteborg & Co.)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *