Drie goede vragen

Drie goede vragen

Datum: 29 maart 2015

sdrie_vragen_zorgenzDe Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie, de Orde van Medisch Specialisten en het Radboudumc werken aan een campagne: ‘Drie goede vragen’. Deze wordt de komende maanden getest in het universitair medisch centrum van Nijmegen. Het moet voor de patiënt leiden tot sneller de vragen durven te stellen en daardoor ook meer gezamenlijke besluitvorming.

Arts en patiënt behoren in feite samen te overleggen over de behandeling, is de achterliggende gedachte. Met de medische en ultieme persoonlijke kennis bij elkaar. Desondanks is het lastig om er samen goed uit te komen. Zozeer zelfs dat er recent een congres over is gehouden ‘Samen beslissen in de spreekkamer’.

Mogelijkheden en persoonlijke situatie
Als deze drie goede vragen aan de orde komen, is de kans op een behandeling die past bij de patiënt, het grootst, is de veronderstelling.
1. Wat zijn mijn mogelijkheden, want er zijn altijd meerdere opties.
2. Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden, zo breed mogelijk.
3. Wat betekent het in mijn persoonlijke situatie.

Engelse en Australische campagnes als voorbeeld
Op de site www.3goedevragen.nl zijn nu reeds een aantal hulpmiddelen te downloaden. Deze zijn gebaseerd op de Engelse en Australische campagnes om patiënten te stimuleren drie vragen te stellen aan hun arts. Onderzoek wees uit dat ze dankzij de campagnematerialen sneller de vragen durven te stellen en daardoor meer gezamenlijke besluitvorming plaatsvindt. De campagne start pas na de pilotfase, maar daar hoeft niemand op te wachten. Het is zinvol om deze drie vragen te hanteren als basis voor een gezamenlijk overleg.

(Foto: Jeanette Dieti/Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *