Zorgvragers zoeken online vooral informatie over behandelingen
Datum: 22 augustus 2019Zes op de tien zorggebruikers gaat zelf op zoek naar informatie over zijn gezondheid of aandoening. Van hen zoekt het overgrote deel, namelijk 79%, online. Informatie over mogelijke behandelingen is het meest gezocht (37%) en slechts een klein deel zoekt informatie over zorgaanbieders (17%). Dit blijkt uit de Transparantiemonitor 2018-2022 van het Nivel, een meerjarig project dat zich richt op de vraag hoe transparantie zich ontwikkelt in de zorg en wat dat oplevert.
Hoeveel zorggebruikers zoeken zelf naar informatie? Hoe intensief wordt het internet hiervoor geraadpleegd? Naar welk soort informatie zoeken zorggebruikers het meest? En wat zijn hun ervaringen; waar hebben ze iets aan gehad? Dat zijn voor de hand liggende vragen nu mensen het internet ook raadplegen voor informatie over gezondheid, klachten en ziekte.
In 2018 hebben leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel voor de Transparantiemonitor 2018-2022 een vragenlijst ingevuld over het zoeken naar en gebruiken van informatie over gezondheidsklachten, behandelingen en zorgaanbieders.
Zorgvragers vonden juiste informatie
De uitkomsten van dit onderzoek staan in een infographic van het Nivel: ‘Gebruik van gezondheidsinformatie door zorggebruikers’. Uit de infographic valt op te maken dat 88% van de zorgvragers de informatie vond die ze zochten. Zo konden ze bijvoorbeeld een keuze maken voor de behandeling (79%) of waren ze voorbereid op het gesprek met hun arts (86%).
De verschillende onderzoeken die het Nivel voor de Transparantiemonitor heeft verricht in 2018, worden door het Nivel apart gepubliceerd en – voorzien van een nieuwsbericht – op de Nivel-website geplaatst.
Bekijk hier de Transparantiemonitor 2018-2022
Eerder verschenen onderzoeken binnen de Transparantiemonitor 2018-2022 richtten zich op de volgende onderwerpen:
- Transparantie in de zorg verbreed: van informatie over zorgaanbieders naar informatie over effecten van behandelingen
- Beschikbaarheid informatie over ziekte en behandeling steeds belangrijker voor patiënt
- ‘Beslist Samen!’ en ‘3 goede vragen’ maken samen beslissen makkelijker