Inspectie: Leren van meldingen

Inspectie: Leren van meldingen

Datum: 21 november 2016

inspectie_meldingen_zofgenzDe Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft in 2015 9.980 meldingen ontvangen. Tien procent, 900 meldingen, betreffen de eerstelijnszorg. Zodra de Gezondheidswet is aangepast, zal er vanuit de IGZ meer openbaarmaking plaatsvinden. Dat moet bijdragen aan een verdere verbetering van de kwaliteit en veiligheid van zorg.

Daarbij is de vraag wat de juiste manier is om die informatie openbaar te maken. Hoe draagt deze informatie bij aan de vraag van de samenleving: hoe beoordeelt de inspectie de zorg in ziekenhuizen, verpleeghuizen, de wijk, huisartspraktijken e.d.? De inspectie wil ervaring opdoen met het meer openbaar maken. Daarom heeft de Inspectie een document uitgebracht: ‘In openheid leren van meldingen’. Daarin staan onder andere het aantal meldingen en hoeveel boetes de Inspectie heeft opgelegd, De IGZ legt bovendien in het document uit wat ze doet bij een melding. Op de meldingen bij ziekenhuizen wordt dieper ingegaan.

Melden is verplicht
Zorgaanbieders zijn verplicht incidenten bij de inspectie te melden. Welke incidenten ze moeten melden, is geregeld in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Deze wet geldt voor zorginstellingen en zelfstandige beroepsbeoefenaren. Denk aan verpleeghuizen, ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten. Hiernaast geldt deze wet ook voor aanbieders van alternatieve geneeswijzen. Volgens deze wet moet een incident gemeld moet worden als er sprake is van:
Een calamiteit Dit moet binnen drie werkdagen. ‘Een calamiteit, is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.’
Geweld binnen de zorgrelatie Als een zorgverlener bijvoorbeeld geweld gebruikt tegen een cliënt, maar ook bij geweld tussen cliënten onderling.
Ontslag wegens disfunctioneren Bij ontslag vanwege onveilige situaties van cliënten/patiënten. Of bij aanwijzingen dat de medewerker strafbare feiten heeft gepleegd.

Open cultuur
Voor een zorgaanbieder is niet altijd duidelijk of een incident een calamiteit is. De inspectie adviseert bij twijfel te melden. Een zorgaanbieder moet sowieso incidenten melden voor zijn interne veilig incidentenmeldingen systeem. Door incidenten te registreren en te onderzoeken, leert een organisatie en verbetert de kwaliteit van de zorg, aldus de Inspectie. Ze benadrukt dat daarbij wel een open, veilige cultuur hoort, zodat medewerkers incidenten durven te melden. Deze incidenten moeten op een goede wijze worden besproken. Zo kunnen zorgaanbieders leren van elkaar. De inspectie let hierop bij inspectiebezoeken.

Het document van de Inspectie ‘In openheid leren van meldingen’ is hier te downloaden.

(Foto: Gustavo Frazao/Shutterstock)

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *