Betrek patiënt bij de inspectie

Betrek patiënt bij de inspectie

Datum: 11 mei 2015

inspectie_zorgenzRicht de zorg in vanuit patiëntenperspectief, is een veelgehoorde opvatting in de gezondheidszorg. Betrek de Nederlander ook bij het toezicht op de kwaliteit van zorg, wijst onderzoek van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL nu uit. Zoeken naar patiëntenervaringen via Facebook en Twitter vinden minder mensen een goed idee.

NIVEL-onderzoeker prof. Roland Friele: “Patiënten willen best vertellen wat ze
belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn. Patiënten adviseren de inspectie om met patiëntenverenigingen en cliëntenraden te praten. Zij kunnen het patiëntenperspectief goed verwoorden.”

Geen social media
De Inspectie voor de Gezondheidszorg wil burgers een grotere rol geven in haar toezicht op kwaliteit van zorg. Nu kunnen burgers melding doen bij de inspectie van problemen in de zorg. Burgers staan positief tegenover een grotere rol. De inspectie wilde graag weten op welke andere manieren burgers betrokken zouden willen worden. Eerder verkende de inspectie mogelijkheden om social media en waarderingswebsites hiervoor in te zetten. Vooral Zorgkaartnederland.nl bleek een bruikbare informatiebron voor het toezicht, in tegenstelling tot Facebook en Twitter. Ook burgers denken dat websites als Twitter en Facebook geen goede plekken zijn voor de inspectie om naar ervaringen van patiënten te zoeken. Zij zien net als de inspectie meer in het gebruik van informatie van Zorgkaartnederland.nl of patiëntenfora. Ook zijn veel mensen terughoudend met het delen van negatieve ervaringen met de gezondheidszorg op internet.

Ervaringen delen tijdens bijeenkomsten of een cliëntenraad
Voor de meeste mensen is de inspectie niet de eerste plek waar ze met hun klachten heengaan. De meeste mensen die weleens een negatieve ervaring in de zorg hebben gehad, stellen deze nergens aan de orde. Toch zijn veel mensen wel bereid hun ervaringen met de zorg te delen met de inspectie, bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten met andere patiënten of via deelname aan een cliëntenraad.

Het factsheet van Renée Bouwman, Margreet Reitsma-Van Rooijen en Roland Friele is hier te downloaden.

(Beeld: Style Photography, Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *