Verlies bij pilot wijkverpleging Utrecht

Verlies bij pilot wijkverpleging Utrecht

Datum: 23 februari 2017

utrecht_zorgenzDe driejarige pilot wijkverpleging leidt in Utrecht na een jaar al tot verlies bij de vijf voorkeurs-aanbieders. Dat komt omdat ook wijkzorgaanbieders zonder contract mogen declareren bij Zilveren Kruis. Het blijkt dat vijftig niet-gecontracteerde aanbieders veel meer uren zorg declareren dan de voorkeursaanbieders. Dat gaat af van het budget van deze voorkeursaanbieders die zo in de problemen geraken. Dat meldt Zorgvisie op basis van interviews met betrokken aanbieders van wijkverpleging.

Zorgenz heeft regelmatig gepubliceerd over de pilot en dan vanuit de visie en ervaringen van huisartsen. Bij de start van de pilot verwoordde huisarts en medisch directeur van Huisartsen Utrecht Stad (HUS) Carin de Kok haar bezwaren en zorgen. Vooral de specialistische zorg zou onvoldoende geborgd zijn. Recent vroegen we naar haar ervaringen met de pilot.

Verdeling onder voorkeursaanbieders
De wijkverpleging in Utrecht is via een aanbestedingstraject verdeeld onder een aantal voorkeursaanbieders. Careyn, Rijnhoven, Buurtzorg, AxionContinu en Leven&Zorg hebben elk een aantal kavels/wijken gekregen met bijbehorend budget. Deze budgetten hebben zij zelf bepaald. Alleen deze voorkeursaanbieders hebben een contract gekregen en zij mogen de wijkverpleging in hun eigen kavels organiseren. Wat er overblijft van het budget mogen ze, binnen bepaalde grenzen, houden.

Financiële problemen bij voorkeursaanbieders
Wat blijkt er nu aan de hand te zijn? Het probleem is dat ook wijkzorgaanbieders zonder contract hun zorg nog bij Zilveren Kruis mogen declareren, tegen een lager ‘ontmoedigingstarief’. Een jaar na het begin van de pilot blijken niet-gecontracteerde aanbieders veel meer uren wijkverpleging te declareren dan de voorkeursaanbieders. Deze kosten gaan allemaal van het budget af van de betreffende voorkeursaanbieder.
Bestuurders van de voorkeursaanbieders noemen het op de site van Zorgvisie een enorme weeffout en Jos de Blok, directeur van Buurtzorg, spreekt van een bommetje onder de pilot. Door deze gang van zaken zijn de voorkeursaanbieders in financiële problemen gekomen. In heel Utrecht wordt 53 procent van de wijkverpleging geleverd door voorkeursaanbieders, ruim 23 procent door niet-gecontracteerde aanbieders en ongeveer evenveel in pgb’s. De gemiddelde klant krijgt bij een voorkeursaanbieder 10 tot 12 uren zorg per week, bij de niet-gecontracteerde aanbieder 15 tot 20 uren zorg per week.

Nog geen oplossing voor ontstane overproductie
Het is niet duidelijk wat er nu gaat gebeuren. Zilveren Kruis had wel waarborgen ingebouwd voor mogelijke onderproductie, maar een oplossing voor de ontstane overproductie is er nog niet. De zorgverzekeraar laat weten regelmatig contact te hebben met de voorkeursaanbieders en geen signalen te krijgen dat de situatie in Utrecht uit de hand loopt. De zorgverzekeraar zal gaan bekijken of er ‘redenen zijn waardoor er een extreme stijging van zorgbehoefte verwacht kan worden. Dit wordt besproken met de zorgaanbieders in Utrecht.’

(Foto: Susanne Canisius/Toerisme Utrecht)

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *