Ambitie zorgverzekeraars: individu centraal stellen

Ambitie zorgverzekeraars: individu centraal stellen

Datum: 2 oktober 2017

De zorgbehoefte van de persoon is het uitgangspunt van goede zorg. Daarom moeten we de zorg ook echt rondom de persoon organiseren. Te vaak lijken regels, procedures en belangen het vertrekpunt. Het systeem is dan dominant geworden. Maar het kan ook anders. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid en gezamenlijke opgave voor alle bij de zorg betrokken partijen om dat in praktijk te brengen. Zorgverzekeraars willen daarom samen met hen werken aan vernieuwing van de zorg.

Welke ambitie voor de zorg heeft Zorgverzekeraars Nederland (ZN) in 2025: houdbare zorg die de persoon centraal stelt, met compassie geleverd wordt op een effectieve manier in netwerken rondom de patiënt en die zinnig, zuinig en eerlijk omgaat met het premiegeld om solidariteit te behouden. Zo staat het in Ambitie 2025, de toekomstvisie van de brancheorganisatie. In de voorbereiding van de ambitie heeft ZN gesproken met tal van partijen: van verzekerden tot zorgverleners, van wetenschappers tot scholieren.

Goede samenwerking is onmisbaar
Met Ambitie 2025 onderstrepen zorgverzekeraars het belang van samenwerking: verbinden, vertrouwen en vernieuwen zijn daarbij de belangrijkste uitgangspunten. Want de enorme opgave waar de zorg de komende jaren voor staat, maakt goede samenwerking onmisbaar. Wederzijds vertrouwen moet daarbij de basis zijn. En de vernieuwing strekt zich ook uit over de manier waarop zorgverzekeraars zelf hun rol vervullen.

Zorg in de regio
De veranderende zorgvraag maakt het nodig de zorg de komende jaren anders te organiseren. Om het zorgaanbod optimaal te laten aansluiten op de veranderende vraag, willen zorgverzekeraars, samen met patiënten en zorgverleners, het toekomstige zorglandschap vormgeven. Primair in de regio en waar nodig op landelijk niveau. Solidariteit mag daarbij niet uit het oog worden verloren. Daarom blijven zorgverzekeraars zich richten op een effectieve en efficiënte besteding van premiegeld en een beheerste ontwikkeling van de zorguitgaven.

Zorgverzekeraars willen zorgverleners ‘ontzorgen’
Zorgverzekeraars willen samenwerken met zorgverleners vanuit wederzijds vertrouwen. Zij hebben de ambitie zorgverleners in de administratie te ‘ontzorgen’, zodat die zoveel mogelijk tijd kunnen besteden aan het verlenen van zorg. Want zorg is mensenwerk.

Zes opgaven
Zorgverzekeraars zien voor zichzelf zes opgaven, waarmee zij een substantiële bijdrage willen leveren aan het realiseren van de ambitie. Per opgave is een agenda geformuleerd die zij, samen met de andere partijen in de zorg, gaan uitvoeren. Het gaat om: ondersteunen van verzekerden bij de voor hen passende zorg en stimuleren van gezondheid, stimuleren van passend zorglandschap bij een veranderende zorgvraag, samenwerking met zorgverleners vanuit gerechtvaardigd vertrouwen, betrouwbare en deskundige zorginkoop gericht op goede en doelmatige zorg, vereenvoudigen en vergemakkelijken van de administratie voor zorgverleners, vernieuwen verzekeraarschap, versterken van het vertrouwen in het zorgsysteem en borgen van de juiste randvoorwaarden in het zorgsysteem.

Meer informatie over deze opgaven en bijpassende agenda vindt u hier.

Hoe kunnen zorgverzekeraars verbinden, vertrouwen en vernieuwen? Bekijk hier de filmpjes over voorbeelden uit de praktijk.

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *