Zorgverzekeraars en cijfers: C’est le ton qui fait la musique

Zorgverzekeraars en cijfers: C’est le ton qui fait la musique

Datum: 31 augustus 2015

etnic_drums_zorgenzCOLUMN GERDA VAN BEEK – Waarschijnlijk bent u het al tegengekomen als grote kop boven een artikel: Drie op de tien Nederlanders wantrouwt de zorgverzekeraars. Op zich niet verwonderlijk, want dat is nu eenmaal de kop van het Trust Compass Onderzoek en niets is makkelijker dan berichtgeving copy-past over te nemen.

Wantrouwen: de negatieve insteek van de kop is tegelijk de kernboodschap van het onderzoek, want drie op de tien Nederlanders spreekt zijn wantrouwen uit over zorgverzekeraars in het algemeen. Op een tienpuntsschaal is het gemiddelde vertrouwen in zorgverzekeraars een 5,9. Net niet voldoende dus. Hoewel: mijn zoon was er op de middelbare school van overtuigd dat alles boven een 5.5 een voldoende is. Dus: je kunt de 5.9 ook beschouwen als een voldoende, maar dan wel een zeer krappe.

Ter vergelijking: het vertrouwen in pensioenfondsen en banken is een 5.4. Dus met 5.9 behalen de zorgverzekeraars iets hoger, zoals gezegd, een zeer krappe voldoende of net-aan onvoldoende. Een uitkomst waarbij naar mijn idee niemand echt zijn wenkbrauwen zal fronsen. Want zorgverzekeraars zijn de laatste tijd in de media over het algemeen weggezet als ‘onredelijk’. Ze willen beperking van de vrije artsenkeuze, ze eisen teveel gegevens van de zorgverleners, ze geven teveel uit aan reclame en ze hebben veel te hoge eigen financiële reserve. Of deze (voor)oordelen nu waar zijn of gekleurd, dat maakt niet echt uit: mensen lezen en horen dit en baseren hierop hun mening of in ieder geval deels. Volgens het onderzoek is bij 19% van de consumenten het vertrouwen in de zorgverzekeraars door deze negatieve publiciteit gedaald.

Eigen ervaring: maar… individueel beschouwd ligt het ineens heel anders. Daarmee hebben mensen persoonlijke ervaring en het vertrouwen is daarop gebaseerd. ‘Al die negatieve publiciteit geldt voor de andere zorgverzekeraar, niet voor de mijne’, zo lijkt men te denken. ‘Wij hebben aan onze zorgverzekeraar een goede’. En wat blijkt? Men geeft de eigen zorgverzekeraar maar liefst een 7.3. En dat is dus een zeer ruime voldoende.
Overigens: zorgverleners algemeen krijgen een 7.4. Ook hier zal ongetwijfeld gelden dat de eigen zorgverlener vermoedelijk fors hoger scoort. Juist omdat het gaat om een vertrouwensrelatie.

Positieve kop? Tja: als je het zo bekijkt is de kop toch wel een merkwaardige. Die kan ook luiden: “Mensen hebben vertrouwen in hun eigen zorgverzekeraar” Want dat is net zo goed de waarheid. Of is dat niet spectaculair genoeg?

gerda_van_beek_zorgenzGerda van Beek

(Foto Etnic drums: Lana Veshta/Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

3 Comments

  1. Mw. Van beek lijkt appels met peren te vergelijken: In het Trust Compassonderzoek wordt het vertrouwen besproken van het publiek in “zorgverzekeraars” en “zorgverleners”. De zorgverleners komen daar beter uit 7,4 om 5,9. Het lijkt erop dat in het onderzoek sprake was van “zorgverleners in het algemeen”. Het heeft dan geen pas om vervolgens de “eigen” zorgverzekeraar te vergelijken met “zorgverleners in het algemeen. Dan zou er gekeken moeten worden naar het vertrouwen in de eigen huisarts, fysiotherapeut etc.
    Waarschijnlijk zal het verschil dan weer toenemen.
    N. Pabst, fysiotherapeut en manueel therapeut

    Post a Reply
    • Mee eens met uw reactie. Dank daarvoor. Ik heb de tekst daarom aangepast. Want de 7,4 geldt voor zorgverleners algemeen, zoals de 5,9 geldt voor zorgverzekeraars algemeen.

      Post a Reply
  2. Heeft de schrijfster het onderzoek in handen? En: eind vorig jaar scoorden zorgverzekeraars nog slechter dan verzekeraars in het algemeen. Dus? Niets meer dan een soort peiling/dagkoers? Doe maar weer onderzoek aan het eind van het jaar…

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *