Zo blijf je fit en vitaal op oudere leeftijd

Zo blijf je fit en vitaal op oudere leeftijd

Datum: 16 december 2021

Oudere mensen die zich fit en vitaal voelen leven niet alleen langer, maar voelen zich ook gelukkiger. Ook als jij momenteel niet fit bent kan je zelfs nu nog starten met werken aan je fitter en vitaler voelen. Het is nooit te laat om hiermee te starten. Lees hier hoe jij hieraan kunt beginnen.

Cardio

Door cardio werk jij aan jouw conditie. Het regelmatig beoefenen van cardio heeft verschillende voordelen, zoals het verminderen op de kans van hart- en vaatziekten, verbeteren van je hartconditie en het verbeteren van je zuurstofopname. Het beste kun je oefeningen doen met een intensieve inspanning, zoals het trainen op een hometrainer. De beste hometrainer voor ouderen is de VirtuFit iConsole HTR 2.1 Ergometer. Deze hometrainer scoort maar liefst een 9,7 op een schaal van 10. Hiermee kan je veilig vanuit je huis trainen. Als je van erg intensief fietsen houdt is een spinningbike voor thuis een goede aankoop. Met een spinningbike kan je op hoge intensiteit fietsen, waarbij je de zwaarte tijdens je training afwisselt. Je kunt tijdens de training ook afwisselen tussen staand en zittend fietsen. Er zijn veel lessen die je online kunt volgen of filmpjes waarbij spinningdocenten een les geven. Hiermee kom je helemaal in de sfeer van de spinningles zonder dat je jouw huis uit moet.

Krachttraining en balansoefeningen

Ook krachttraining is goed voor je conditie. Je kunt dit combineren met cardio door bijvoorbeeld 20 minuten cardio te beoefenen en daarna wat krachtoefeningen te doen. Hiervoor heb je niet perse materialen nodig. Je kunt veel oefeningen met je lichaamsgewicht doen, zoals sit ups en push ups. Als je ouder wordt gaat je balans achteruit. Daarom is het goed om ook balansoefeningen te blijven doen om aan je balans te blijven werken.

Mindfulness

Mindfulness

Heb jij veel last van stress? Dan kan mindfulness helpen. Hierdoor leer jij meer in het nu te leven en dingen sneller los laten. Sporten kan je ook helpen om je hoofd leeg te maken. Verschillende sportscholen en gezondheidscentra bieden een cursus Mindfulness aan.

Naast deze dingen is het ook belangrijk je sociale contacten te onderhouden. Mensen die zich vaak onder mensen bevinden voelen zich namelijk gelukkiger. Nodig eens mensen uit voor eten, ga samen met vrienden sporten en help eens een buur met boodschappen. Het hebben van een buddy voor het sporten kan je ook motiveren te blijven sporten.

Gerelateerde berichten

Author: Scott

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *