“We moeten nu echt buiten de lijnen gaan kleuren”

“We moeten nu echt buiten de lijnen gaan kleuren”

Datum: 15 januari 2018

Mensen gebruiken de discussie over de lijnen in de zorg om maar niet aan innovatie te doen, omdat innovatie niet tussen deze lijnen past. Het debat over lijnen is sowieso bedacht om een financieringsmodel mogelijk te maken, betoogt Lucien Engelen, directeur van REShape Radboudumc, Center for Health(care) Innovation. Hij schreef een brief aan Riky de Veth, adviseur bij de ROS Robuust en Frank Aarts, Intermediair/adviseur met veel ervaring in de toepassing van IT. Zij zijn via een briefwisseling al schrijvend op ontdekkingsreis  om te kijken waar zorg en IT samen kunnen optrekken. Lucien draagt via de onderstaande brief bij aan deze reis. Hij vindt dat nieuwe technologie kansen biedt aan professionals om de switch van zorg naar preventie maken.

Beste Riky,

Ik dacht: laat ik in deze tijd van ‘short-messaging’ eens een wat langer bericht aan je sturen over hoe ‘innovatie’ in de zorg de lijnen kan doorbreken en eilanden kan overbruggen. Wat ik namelijk voortdurend merk, is dat de discussies over de eerste, tweede, derde en ‘nulde’ lijn (wie heeft dát eigenlijk durven bedenken als naam voor patiënten?) vaak gebruikt worden om maar niet aan innovatie te doen, omdat het niet tussen de lijnen past.

Ik denk echter dat we nu écht buiten de lijnen moeten gaan kleuren, willen we de uitdagingen voor de toekomst kunnen oplossen. We weten allemaal dat het lastig is, maar niets doen is lastig en zal nóg lastiger worden, omdat de problemen zich aan het opstapelen zijn. Van werkdruk voor professionals, tot nieuwe technologie die door nieuwe aanbieders in nieuwe businessmodellen worden aangeboden aan patiënten.

Eigenlijk realiseer ik mij dat het laatste niet juist is; het wordt aangeboden aan burgers die technologie gebruiken voor hun sportactiviteiten (wearables), communicatie (smartphone) of het gaat om geaggregeerde informatie (over voeding op basis van app’s die producten scannen). Op het moment dat die burger onverhoopt patiënt wordt, wordt die informatie ook graag gebruikt door die patiënt die de voordelen ervan ziet.

Natuurlijk zie ik hierin ook diverse uitdagingen, maar ik zie vooral ook kánsen om je werk als professional leuker en ook makkelijker (minder administratieve last) te maken, meer de switch te maken van “zorg” naar “preventie” en daarnaast een vloeiender proces voor de patiënt mogelijk te maken.

Laten we eerlijk zijn: die hele ‘lijn-discussie’ is puur bedacht om een financieringsmodel mogelijk te maken, er is geen patiënt die hier iets van snapt of er behoefte aan heeft. Kunnen wij tweeën hier niet iets aan doen, zodat we met een gummetje die lijnen langzaamaan gaan uitvegen en buiten de lijntjes gaan kleuren?

Warme groet uit Nijmegen,
Lucien Engelen

Wat hebben een zorgprofessional en een IT’er met elkaar gemeen? Weinig. Ze leven in een andere wereld en spreken nauwelijks elkaars taal. Een gemiste kans, want zorg en IT kunnen heel veel voor elkaar betekenen. Met de patiënt als grote winnaar. Reden voor Riky de Veth, adviseur bij de ROS Robuust, om een briefwisseling te starten en gastauteurs uit te nodigen. Met toestemming publiceert ZorgenZ de bijdrage van Lucien Engelen aan deze briefwisseling.

 

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *