Tot 30 september internetconsultatie vermelden BIG-nummer
Datum: 11 juli 2019BIG-geregistreerde zorgverleners moeten hun BIG-nummer kunnen overleggen wanneer iemand daarom vraagt. Ook dienen ze het nummer te vermelden bij het gebruik van hun naam op hun website, onder e-mailberichten die beroepsmatig worden verzonden en in wachtruimten als hun naam daar wordt weergegeven. Dat is het nieuwe ontwerpbesluit van minister Bruins (Medische Zorg) over het zichtbaar voeren van het BIG-nummer door zorgverleners, dat in internetconsultatie is gegaan.
Oorspronkelijk moesten BIG-registreerde beroepsbeoefenaren hun registratienummer al per 1 april zichtbaar maken voor patiënten en naasten. Het BIG-nummer zou vermeld moeten worden op websites, digitale media, e-mails, briefpapier, facturen en bordjes bij de wachtkamer. Deze aankondiging sloeg destijds in als een bom, dus deze plannen zijn niet gehandhaafd vanwege alle kritiek.
Overleg met veld
Patiënten kunnen in het BIG-register zien of een zorgverlener bevoegd is en gekwalificeerd om zijn beroep uit te oefenen. Bruins heeft de afgelopen maanden overlegd met beroeps- en brancheorganisaties, Zorgverzekeraars Nederland en de Patiëntenfederatie Nederland, over hoe het communiceren van het BIG-nummer er in de praktijk moet uit komen te zien.
Vooral de administratieve lasten voor de invoering van de maatregel was een punt van aandacht. Afgesproken is dat er voldoende tijd komt voor de invoering van de nieuwe regels. Het overleg heeft geleid tot aanpassingen. Nu staat er bijvoorbeeld in het voorstel dat zorgverleners mensen over hun BIG-nummer moeten informeren wanneer iemand daarom vraagt.
Reactie KNMG
De KNMG betreurt het dat minister Bruno Bruins (Medische Zorg) vasthoudt aan vermelding van BIG-nummers in wachtkamers. De artsenfederatie voorziet dat deze eis lastig uitpakt voor artsen die afwisselen van werkplek.
Denk mee
Iedereen die wil meedenken, kan tot 30 september 2019 zijn ideeën of suggesties over het ontwerpbesluit meegeven via internetconsultatie.nl.
Het streven van de minister is om het aangepaste besluit uiterlijk 1 januari volgend jaar te publiceren en op 1 juli 2020 in werking te laten treden. Tot het nieuwe besluit in werking treedt, handhaaft de IGJ de huidige verplichting niet.
(Foto: Shutterstock)