Selfcare: Je gezondheid leren lezen

Selfcare: Je gezondheid leren lezen

Datum: 31 maart 2016
selfcare_jeroen_cornelissen_tom_segers_zorgenz

Tom Segers (l.) en Jeroen Cornelissen van Selfcare

ERVARINGEN VAN EEN START-UP – Hoe kunnen mensen inzicht krijgen in hun gedrag en de invloed die dat heeft op hun gezondheid? Jeroen Cornelissen en Tom Segers bedachten Selfcare, een online gezondheidsplatform (www.selfcare4me.com) dat voor gebruikers alle data die via devices zijn verkregen, verzamelt en daarop feedback geeft. Het stelt mensen in staat hun gezondheid te monitoren. Hoe is hun start-up avontuur tot nu toe verlopen? Wat zijn de toekomstplannen?

Tijdens een gesprek aan de bar wisselden interim-managers en adviseurs Jeroen Cornelissen en Tom Segers hun interesses en ideeën uit over innovatie in de zorg. Daar bleef het niet bij. Al snel ontstond het idee voor Selfcare, een breed opgezet gezondheidsplatform dat mensen helpt om meer inzicht te krijgen in hun gezondheid. Hoe dan? Sensoren die bijvoorbeeld beweging, hartslag, bloeddruk of gewicht meten, sturen hun gegevens automatisch door aan Selfcare. De gebruiker krijgt deze gegevens in een overzicht op een persoonlijke pagina. Privacy is gewaarborgd. Zo leren mensen meer over hun gezondheid en hoe ze die kunnen bewaken of verbeteren. Selfcare is geschikt voor gezonde en chronisch zieke mensen. Mensen kunnen zelf hun grenswaarden en hun persoonlijke doelen vastleggen en ook, wanneer gewenst, onderling een competitie aangaan.

Gebruiker krijgt hulp bij interpreteren metingen
“We vinden dat er te weinig tijd, aandacht en geld wordt besteed aan preventie, terwijl 60% van de chronisch aandoeningen vermijdbaar is. Zelfmanagement wordt vanuit de verkeerde motieven gestimuleerd. Omdat het de zorg goedkoper zou maken bijvoorbeeld. Wij nemen juist de gebruiker als uitgangspunt in ons concept: die willen we ondersteunen en stimuleren om gezond en vitaal te blijven, op een gebruiksvriendelijke manier”, verklaart Cornelissen.
Alleen meten is niet genoeg. Daarom geeft Selfcare aan de verzamelde data, zoals bloeddruk en gewicht, op een medisch verantwoorde manier context en inzicht. Deelnemers krijgen ondersteuning om deze data op de juiste wijze te interpreteren. Er wordt gewezen op mogelijke verbanden met andere metingen. Met hulp van een digitale coach helpt Selfcare de deelnemer om zijn gedrag blijvend te verbeteren of op het gewenste peil te houden.

Tijd genomen om goed plan te maken
“Dit gaat groot worden, dat wisten we meteen. Maar we hebben de tijd genomen om ons idee uit te werken in een goed plan voor een dienstverlening, waarbij mensen in staat worden gesteld om zelf meer regie te nemen over hun gezondheid. We hebben zo’n drie jaar gesproken over onze uitgangspunten;  voor wie is het bedoeld, wat vinden we belangrijk, hoe ziet de markt ziet? We hebben familie en vrienden gevraagd of zij dit zouden gaan doen. Wat hebben ze ervoor over? Ze gaven aan dit te willen en er ook geld aan te willen besteden. We hebben internationaal onderzoek erop nageslagen. We hebben een bureau in Nederland een kwalitatief onderzoek laten uitvoeren. En voordrachten voor huisartsen gehouden. We kregen diverse reacties. De meesten zeiden dat het niet zou gaan werken of dat het ongewenst is, anderen zeiden dat het onvermijdelijk is”, vervolgt Cornelissen.

We willen sneller
Het tweetal zette door, ICT’ers en een designbureau gingen aan de slag en begin vorig jaar vond een testfase plaats. “Ook daarvoor namen we de tijd en we hebben er veel van geleerd. De lancering was in oktober vorig jaar.”
De start is mogelijk gemaakt door er zelf geld in te investeren en door bijdragen van particulieren, seed investors. “Het is lastig om een innovatie in de zorg te starten en op de markt te brengen. Zorgverzekeraars en zorgverleners roepen dat patiënten dit niet willen of dat je eerst maar moet bewijzen dat je concept werkt.”
Hoe staat Selfcare er nu voor? Er zijn circa 250 gebruikers en het bedrijf, gerund door Cornelissen en Segers, heeft een gedragspsycholoog in dienst; de uitvoering van de programmering, de marketing en de communicatie zijn uitbesteed. “We hebben de snelheid kunnen vasthouden die ons voor ogen staat. We gaan niet te traag maar willen wel sneller”, verklaart Segers.

“We hebben het drie jaar geleden goed aangevoeld”

Boodschap is lastig communiceren
Tom Segers: “We hebben een revolutionair concept en zijn behoorlijk ambitieus. Er is bij veel mensen sprake van ‘laaggeletterdheid’ als het gaat om gezondheid. Wij vinden dat iedereen recht heeft op goede informatie over zijn gezondheid. Vroegtijdig geïnformeerd zijn is heel belangrijk. Het is gemakkelijker om je bloeddruk te laten dalen dan schade herstellen die het gevolg is van een te hoge bloeddruk.” Via Selfcare kunnen mensen hun data veilig en op een onafhankelijke manier zelf bijhouden. Zo krijgen ze hun medische inzichten en gezondheidsinformatie in handen en kunnen ze op hun eigen manier aan preventie werken. Segers geeft toe dat deze missie lastig te communiceren is in een pakkende oneliner of aansprekende flyer. Hij maakt een vergelijking met de jaren vijftig. “Het was in die tijd nog niet gewoon om je tanden dagelijks twee keer te poetsen. Nu vindt iedereen het normaal om preventieve kosten te maken om je gebit gezond te houden. Dat heeft tijd gekost. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk, daar ben ik van overtuigd. Kijk naar de populariteit van de Apple watch, dat is voor mij het bewijs dat we op de goede weg zitten. Mensen zijn enthousiast over het leren kennen van hun lichaam. We hebben het drie jaar geleden goed aangevoeld.”

selfcare_jeroen_cornelissen_tom_segers_ zorgenzUitbreiden naar bedrijven
Cornelissen en Segers maken een volgende stap. Ze willen opschalen en Selfcare uitbreiden naar bedrijven. Binnenkort krijgen diverse bedrijven, ook in het buitenland, een mailing en de vraag of ze een keer mogen komen praten. Ze hebben de tijd mee, want elk bedrijf buigt zich over de vraag hoe ze hun personeel duurzaam inzetbaar kunnen houden. Hoe houden we onze medewerkers gezond en vitaal? E-health speelt een rol bij het aanpakken van verzuim. Een concreet aanknopingspunt was snel gevonden: beweging. Bewegen is van alle meetbare variabelen het meest eenvoudig te beïnvloeden en te monitoren. Meer bewegen heeft direct een grote invloed op vitaliteit. Via Selfcare kunnen werkgevers hun medewerkers stimuleren tot een gezonde leefstijl en hun gezondheidsbeleid creatief vormgeven. Werknemers kunnen hun eigen gezondheid en vitaliteit in de hand houden. Jeroen Cornelissen: “Er zit een spelelement in, divisies, afdelingen of regio’s kunnen het tegen elkaar opnemen. Incentives kunnen worden afgesproken, het kan een goed doel zijn. Collega’s stimuleren elkaar.”

Mensen blijvend verleiden om aan hun gezondheid te werken, dat is wat deze ondernemers doen

Altijd blijven sleutelen en investeren
Mensen blijvend verleiden om aan hun gezondheid te werken, dat is wat deze ondernemers doen. Wanneer denken ze hiermee geld te gaan verdienen? “Geen idee. Het past goed bij de ontwikkeling van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag en bij positieve gezondheid”, zegt Cornelissen. “We moeten altijd blijven sleutelen aan ons concept en blijven investeren”, aldus Segers. Wat heeft deze start-up hen toe nu toe opgeleverd? Beiden verklaren direct dat ze bewuster omgaan met hun eigen gezondheid en daar plezier aan beleven. “Ik hou dit op deze manier goed vol, ik ben meer gaan lopen en voel me fitter daardoor”, aldus Cornelissen. “Ik voel me schuldig als ik zie dat ik te weinig stappen heb gezet. Ik laat de auto vaker staan”, lacht Segers. Cornelissen: “Wij geloven in dit concept, in het idee erachter, maar het is best pittig om anderen daarvan te overtuigen, om te zorgen dat het landt en geaccepteerd wordt.” Het is ook wennen voor hem om anders te werken. Als zzp’er ging hij na een vraag van een opdrachtgever meestal snel aan de slag. Nu duurt het langer voordat een klant ja zegt. “Het spel met investeerders is nieuw voor ons. Wat zijn hun belangen, wat vinden zij belangrijk? Daar komen we al gaandeweg achter.”
Segers verklaart absoluut geen spijt te hebben. “Absoluut niet. Laatst hadden we bij een bedrijf een presentatie. ‘Hebben jullie dit bedacht?’, vroegen ze.”
“Jaag je dromen na, doe je dat niet dan heb je later spijt. Maar bereid je goed voor, probeer overal aan te denken”, besluit Cornelissen.
Waar staat Selfcare over vijf jaar? “Het is een trend: do-it-yourself. Ik hoop dat we over vijf jaar kunnen laten zien dat we daaraan ons steentje hebben bijgedragen. We willen mensen hun gezondheid leren lezen.”

Corina de Feijter

(Foto’s: Selfcare)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *