“Samen kleur en inhoud aan coöperatie geven”

“Samen kleur en inhoud aan coöperatie geven”

Datum: 2 februari 2016

hennie_van_tintelen_zorgenzEEN JAAR LATER – DEEL 8 – Een aantal wijkverpleegkundigen, verpleegkundigen en ziekenverzorgenden verenigde zich in de zorgcoöperatie Thuisbasis Brabant om op eigen wijze zorg te leveren. ZorgenZ publiceerde eind 2014 een interview met een van de initiatiefnemers: het bestuurslid Hennie van Tintelen. Bestaat de coöperatie nog? Lukt het om hun eigenheid en kleinschaligheid overeind te houden? “Bij de Belastingdienst zeiden ze dat we echte ondernemers zijn.”

Thuisbasis Brabant is een thuiszorgorganisatie die zorg verleent in Noordoost- en Midden-Brabant. Het gaat om persoonlijke verzorging en verpleging, begeleiding bij pgb, of medisch specialistische zorg. Dat gebeurt in acht kleinschalige teams. De zorgverleners die zich hebben aangesloten, geloven in de voordelen van kleinschalig werken. Zo kunnen ze het proces van zorgverlening nauwlettend volgen. Ze leren niet alleen de cliënt kennen, maar ook het verloop van diens ziekte en de beperkingen die dit met zich mee brengt. Er zijn korte communicatielijnen en ieder teamlid is op de hoogte van veranderingen in de conditie en het zorgplan van de cliënt.

Keuze viel op een coöperatie
De zorgverleners werkten eerst samen in een aantal zelfstandige, zelfsturende teams en deden mee aan de AWBZ pilot Zorg in Natura (ZiN) voor zzp’ers in de zorg. Ze besloten door te willen met dit werk, in welke vorm dan ook. De keuze viel op de coöperatievorm. Een spannende keuze want je bent volgens Hennie van Tintelen ineens ook zorgondernemer.

Geweldig als ons model tot een verandering in zorg kan leiden
Zijn jullie nog steeds aan het pionieren? “Een leuke vraag”, lacht Hennie van Tintelen. “Zorg leveren achter de voordeur, het primaire zorgproces, dat is niet nieuw natuurlijk. Maar als het puur gaat om onze formule, hoe wij onze zorg leveren en organiseren, dan kun je spreken van pionieren, ja. Het bevat meerdere aspecten: we werken nu met dertig mensen samen in de coöperatie en we moeten ons steeds eigen maken wat dat betekent. We moeten er samen kleur en eigenheid aan geven. Ook op fiscaal gebied is het verkennen wat kan en mag als zelfstandige zorgverleners. We voeren hierover gesprekken met VWS en de Belastingdienst, zij denken en kijken mee. We ervaren dit als heel positieve gesprekken. Maar ook taai, het gaat soms om woordjes. Het plezierige is dat we te horen hebben gekregen dat we een mooie formule hebben en dat het geweldig zou zijn als ons model tot verandering in de zorg kan leiden. Bij de Belastingdienst zeiden ze dat we echte ondernemers zijn.”

Verantwoordelijkheid ligt zo laag mogelijk
Lukt het om kleinschalig te blijven en vast te houden aan jullie eigenheid? “Ja, dat zit in de manier waarop we het organiseren: zonder gebouw en zonder managers. We organiseren de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk, bij de lokale zelfsturende teams. Alleen overstijgende taken of een samenwerking pakken we als meewerkend bestuur gezamenlijk op. Waar de winst zit, kan ik goed verduidelijken aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Als een wijkverpleegkundige een demente, verwaarloosde vrouw aantreft, kan zij direct de huisarts en de ketenzorg dementie inzetten. Onze mobiele teams met speciale deskundigheid rijden in de hele regio rond. We werken snel en efficiënt.”
Hennie van Tintelen vertelt dat ze vorig jaar als coöperatie ervoor gekozen hebben om hun zorgdossiers te digitaliseren via Nedap om zo alvast voor te sorteren op de aansluiting bij huisartsen en andere behandelaren. “Cliënten hebben een eigen inlog, zodat zij zelf de regie kunnen blijven voeren over hun zorg.”

Je komt anders in de praktijk te staan
Dat de leden eigenaar zijn van de coöperatie is belangrijk. “Het heeft te maken met bewustwording, kennis en kunde hebben van de ontwikkelingen in de zorg is je verantwoordelijkheid als mede-eigenaar. Het leidt tot meer verdieping, je komt anders in de praktijk te staan. Het gaat om je eigen voortbestaan als zelfstandig zorgverlener, om je relatie met je cliënten en om – laten we eerlijk zijn – je portemonnee. Maar ook om trots en verbinding. Het afgelopen jaar zijn er mensen bijgekomen maar ook afgevallen. Dat is een natuurlijk proces. Mensen zeggen dat ze eindelijk iets kunnen betekenen en mee kunnen bouwen, het zijn gedreven verpleegkundigen.”

Ook in sociale domein
Vorig jaar vertelde je dat jullie gezamenlijk hebben aanbesteed op het verrichten van verpleegkundige en verzorgende handelingen. Jullie kregen hiervoor één budget. Het streven was om dit door te ontwikkelen naar de collectieve wijktaken. Is dat gelukt? “Ja, dat is gelukt. De gemeente Meijerij heeft een coöperatie opgezet voor zelfstandige zorgverleners, waarbij wij op afstand betrokken waren. Onze leden kunnen een individueel contract afsluiten met deze coöperatie, zodat zij ook in het sociale domein kunnen werken. Dat is voor onze leden aantrekkelijk. Ze hebben dan meerdere opdrachtgevers en dat is fiscaal gunstig.”

Op- en afschalen van zorg doen wij in enkele seconden
Gaan jullie een verandering in de zorg tot stand brengen? “Het is heel basaal wat wij doen, we hebben lokaal zelfsturende teams zonder een tussenlaag van managers. Onze kwaliteit wordt gedragen en geborgd in de coöperatie. Het op- en afschalen van zorg doen wij in enkele seconden. We kunnen snel schakelen en dat is ons grootste winstpunt, ook voor de zorgverzekeraar.”
Hennie van Tintelen zegt dat hij niet kan beoordelen of er meer coöperaties zijn die op dezelfde manier werken als Thuisbasis Brabant. “Wij zijn op het juiste moment begonnen met contractering en hebben alles gegund gekregen. We werken als bestuur mee, pakken overstijgende taken op maar zijn niet hiërarchisch. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben over hoe het afgelopen jaar is gegaan. Natuurlijk zijn er ups en downs, dat is logisch in de wereld van zorg die volop in beweging is. We denken voortdurend na over de kant die we op willen en waar we voor willen staan. We hebben het juiste pad te pakken, denk ik, maar we moeten geen grote ambities koesteren. We denken nu na over het vergroten van de teams, naar een groei van het aantal leden naar 35 of 40. Is dat nog goed te organiseren? Kunnen we de onderlinge controle nog goed regelen? En onze kwaliteit blijven leveren en borgen?”

Dit zijn de acht team van Thuisbasisbrabant.nl: Vercura.nl in Tilburg, Zzpzorgtilburg.nl in Tilburg, Care-thuiszorg.nl in Oisterwijk, Zorgteamclivia.nl in ‘s-Hertogenbosch, Zinzorg.net in ‘s-Hertogenbosch, Wizorgt.nl in Hulten, Francare.nl in Heesch en Team MPzorg in Boxmeer.

Corina de Feijter

(Foto: Zinzorg.net)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

1 Comment

  1. Ik vraag mij af of en zo ja hoe cliënten participatie/medezeggenschap/inspraak is/wordt geregeld bij de zorgcoöperaties? Ik weet dat het vaak een voorwaarde is om bij gemeenten aan de onderhandelingstafel te komen om een cliëntenraad tye hebben, maar dat het voor zorgcoöperaties lastig kan zijn om een cliëntenraad op te zetten en medezeggenschap vorm te geven. Wij (www.ncz.nl) willen daar eventueel een voorziening voor gaan aanbieden. In de vorm van bijvoorbeeld een pool van opgeleide cliëntenraadsleden, of een ‘mobiele cliëntenraad’ die zich voor verschillende coöperaties wil/kan gaan inzetten, of een abonnement op een cliëntenraad. Dit zijn wat wilde plannen. Ik wil graag onderzoeken of- en waar de behoeften op dit vlak bij zorgcoöperaties liggen. Kan ik met u een afspraak maken om het hier eens over te hebben? Of weet u bij wie ik met deze vragen terecht kan binnen de zorgcoöperaties?

    Vriendelijke groeten,

    Marika Biacsics
    Netwerkvoorzitter
    Netwerk Cliëntenraden Zorg
    T: 0651222505

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *