Reos: wendbaarheid, professionaliteit en transparantie

Reos: wendbaarheid, professionaliteit en transparantie

Datum: 12 mei 2016

reos_jaarbericht_2015_zorgenzREOS JAAROVERZICHT 2015 – Dit overzicht biedt een inspirerende terugblik op de inspanningen die professionals uit zorg en welzijn hebben geleverd en wat de resultaten hiervan zijn. Directeur-bestuurder Reos Marie-Fleur Lobry schetst daaraan voorafgaand de stappen die door de organisatie in 2015 zijn gezet om aansluiting te vinden bij wat de toekomst vraagt.

‘Gestart is met het formuleren van een heldere visie op de zorg en de toegevoegde waarde van Reos. Vanuit onze kracht – verbinden – hebben wij hierbij onze stakeholders betrokken. Reos gaat zich als adviesbureau richten op zowel zorg als sociaal domein. Wendbaarheid, professionaliteit en transparantie zijn onze uitgangspunten. De wendbaarheid is vooral toegenomen door een forse lastenverlichting. Aan professionaliteit is inhoud gegeven door individueel inzichtelijk te krijgen wat ieders talent en ontwikkelpunten zijn. Voor het hele team wordt komend jaar een opleidingstraject ingekocht met mogelijkheden voor individuele begeleiding,’ aldus Marie-Fleur Lobry.

Verantwoording en evaluatie
‘Transparantie, tenslotte, uit zich niet alleen in goed toezicht, meten of controleren. Een open relatie met stakeholders is hierin even belangrijk. Elk kwartaal verantwoorden wij de resultaten per project aan de verzekeraars VGZ en Zorg en Zekerheid die vanuit de NZa-beleidsregel “regionale ondersteuning eerstelijnszorg en kwaliteitsontwikkeling” worden gefinancierd. Met andere opdrachtgevers wordt regelmatig geëvalueerd. De Raad van Toezicht is qua kennis en ervaring in lijn gebracht met de strategische opgaven van Reos.’

Duidelijker herkenbaar
‘In 2015 is focus aangebracht in de veelheid aan activiteiten van Reos. Waar wij zelf geen expert in zijn -zoals monodisciplinaire deskundigheidsbevordering- laten wij dit graag aan andere partijen over. Reos wil hiermee duidelijker herkenbaar worden, voor bestaande en nieuwe klantgroepen. Een eerste stap is gezet met het lanceren van een geheel vernieuwde website eind 2015.’ Marie-Fleur Lobry vervolgt: ‘Aan de opdrachtgevers van Reos is bij regiotafels gevraagd input te geven voor de werkplannen voor VGZ en Zorg en Zekerheid. Deze zijn nu geconcentreerd rond grotere projecten en actuele thema’s. Op deze manier is de veelheid aan projecten teruggebracht en kunnen adviseurs zich richten op de essentiële vraagstukken in de regio.’

Meer efficiëncy
‘Bedrijfsmatig zijn vooral de hoge lasten – die vanuit het verleden te zwaar op de balans drukten – kritisch onder de loep genomen. De personeelslasten zijn in 2015 met ruim 17% afgenomen ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit is onder andere gerealiseerd door het inrichten van een efficiënter werkend secretariaat, waardoor de totale overhead is afgenomen. De declarabiliteit is toegenomen het afgelopen jaar en vacatures zijn pas ingevuld als voldoende declarabele uren gegarandeerd konden worden. Ook zijn besparingen op ICT kosten en externe advisering bereikt, waardoor de totale lasten voor de organisatie substantieel zijn gedaald.’

Het Reos Jaaroverzicht 2015 is via de pc, tablet of smartphone te lezen. Nieuw in dit online jaaroverzicht zijn de mogelijkheden om reacties te plaatsen en om informatie uit het jaaroverzicht te delen, bijvoorbeeld via e-mail, LinkedIn en Twitter. De komende week neemt Zorgenz twee interviews over uit het Jaaroverzicht.

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *