Reclame: www.watstaathiernueigenlijk.nl

Reclame: www.watstaathiernueigenlijk.nl

Datum: 9 december 2015

de_vasman_autoreclame_zorgenzOoit op reclame gelet die op auto’s is aangebracht? Voor de grap eens doen. In meer dan 50% van de gevallen weet ik niet waarover het gaat wanneer ik weer zo’n www.watstaathiernueigenlijk.nl websitenaam voorbij zie komen. En dat lijkt me toch nu juist de bedoeling van reclame maken: maak de klant duidelijk waarover het gaat, wat je wilt verkopen of welke dienst je wilt aanbieden?

Tot voor kort lette ik er ook niet op maar sinds ik mijn Mannen Sterilisatie Praktijk geopend heb, voel ik me meer ondernemer dan ooit…en is zelfs mijn auto met reclame voor mijn bedrijf beplakt. Ik kan u verzekeren dat in de file staan met zo’n – beplakte – auto anders voelt dan voorheen!

Dat ik het in deze ‘aflevering’ over reclame wil hebben, is natuurlijk niet gek. December is bij uitstek de maand hiervoor: zet de radio eens aan en de ene verzekeraar rolt al reclamemakend voor zichzelf over de andere heen. Gek, maar wanneer er reclame wordt gemaakt over een wasmiddel heb ik nooit het gevoel dat – door het horen van deze reclame – het wasmiddel ineens een kwartje duurder is geworden. Bij verzekeraars ligt dat – in mijn oren – heel anders en bij de verzekeraars die het voorvoegsel ‘zorg-‘ gebruiken al helemaal: wanneer ik hun reclameboodschap hoor, weet ik onmiddellijk dat de premie voor die zorgverzekering komend jaar weer met minstens een tientje omhoog gaat.

Werkt dat nu wel, reclame maken nu? Tot een aantal maanden geleden had u mij vol overtuiging ‘nee’ horen zeggen op deze vraag. Had er al duizenden euro’s aan besteed en wat had het opgeleverd? Ooit ene patiënt die voor ‘zijn ingreep’ naar mij toe gereden kwam. Maar die ene man bracht mij niet in één keer al die euro’s terug. Gaat het daar dan alleen maar om? Gaat het alleen maar om de pecunia? Nee, beslist niet! Reclame maken, betekent ‘in contact komen met’, ‘netwerken’ in wat moderner jargon. En dat netwerken, levert soms meer op dan de reclame(boodschap) zelf.

Als je eenmaal reclame in een krant(je) hebt gezet, word je eens in de zoveel tijd door reclamemakers benaderd. Meestal gebeurt dat telefonisch. Gesprekstechnisch getrainde mannen draaien en bewerken je net zo lang totdat de gebelde (ik dus in dit geval) ‘ja’ heeft gezegd op de vraag ‘wilt u nog een keer in ons magazine adverteren?’ Soms gaat het om een blaadje van een regionaal springruiter-evenement, dan om een programmablad van een landelijk bekende voetbalclub en laatst weer om een regionaal dagblad. Onder druk van de gesprekstechneut werd mij dus een ‘ja’ ontlokt. Kost weer tweehonderd en zoveel euro. Weggegooid geld….? Nee!

Ik ben ook niet op m’n mondje gevallen en altijd stel ik de vragensteller een wedervraag: ‘als ik dit nu eens doe (adverteren), wilt u dan ook iets voor mij doen?’ Een verbaasd ‘wat dan?’ komt terug. ‘Een interview in uw dagblad voor mij regelen?’ ‘Huhh?’ ‘Ja, een interview in uw dagblad voor mij regelen, over hetgeen ik doe. En waarvoor ik bij u ga adverteren…!’

Dit soort netwerken werkt! Morgen zie ik de journalist van het (niet vermelde) dagblad. Hartstikke leuk, hartstikke spannend.

jurriën_wind_zorgenzJurriën Wind (1963) is huisarts met een urologische achtergrond. Zijn specialisatie is vasectomie. Een sterilisatie kan uitstekend in de eerste lijn worden uitgevoerd mits de dokter goed geschoold is. Hiervoor heeft Jurriën de Mannen Sterilisatie Praktijk (MSP) opgezet, met locaties in Wijk & Aalburg en Eindhoven. Op zijn website www.devasman.nl laat Jurriën zien dat substitutie verantwoord en veilig kan.

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *