Nza maakt onderlinge dienstverlening mogelijk tussen eerste en twee lijn

Nza maakt onderlinge dienstverlening mogelijk tussen eerste en twee lijn

Datum: 23 september 2019

Het verplichte fysiek consult op de poli vervalt per 2020. Bellen of mailen met de patiënt volstaat ook.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt dat hun regels samenwerking tussen zorgaanbieders niet mag belemmeren. Daarom is de regel voor onderlinge dienstverlening verruimd. Door de huidige definitie van de regel is onderlinge dienstverlening alleen tussen zorgaanbieders in de tweede lijn mogelijk. Met de aangepaste regel kan bijvoorbeeld ook onderlinge dienstverlening plaatsvinden tussen zorgaanbieders uit de eerste lijn en zorgaanbieders uit de tweede lijn.

Er is nog een verandering: het verplichte face-to-face contact tussen arts en patiënt aan het begin van een zorgtraject verdwijnt per 1 januari 2020 uit de NZa-regels voor de medisch-specialistische zorg. Volgens de zorgautoriteit sluit deze regel niet meer aan bij de actuele zorgpraktijk. Het streven is nu juist het leveren van zorg dichtbij de patiënt als dat in diens belang is. Nu leidt de regel ertoe dat patiënten soms onnodig naar de polikliniek komen voor een gesprek met de arts, terwijl een digitaal consult ook voldoende kan zijn. In die gevallen waar dat nodig is, blijft het dbc-systeem op andere manieren borgen dat een fysiek consult tussen arts en patiënt plaatsvindt. Meer informatie leest u in de informatiekaart Wijzigingen dbc-pakket 2020.

Ook andere professionals inschakelen
In de huidige regels is het fysieke face-to-face contact tussen de patiënt en de zorgverlener (met poortfunctie) aan het begin van een zorgtraject een belangrijke voorwaarde om de zorg vergoed te krijgen. De NZa voerde de regel op verzoek van veldpartijen door om te borgen dat een arts zorgvuldig diagnose en behandeling kan vaststellen bij de patiënt. Met de huidige digitale toepassingen is de regel niet meer van deze tijd. In sommige gevallen is het juist in het belang van de patiënt om het gesprek met de arts bijvoorbeeld via telefoon of e-mail te voeren. Dit bespaart de patiënt reistijd en energie. Daarnaast is het niet noodzakelijk dat de arts per se het gesprek met de patiënt voert. Door het opheffen van de regel kunnen ook andere zorgprofessionals dergelijke zorg leveren aan de patiënt.

(Foto: Shutterstock)

 

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *