Met PatientTIME leert patiënt praten met arts

Met PatientTIME leert patiënt praten met arts

Datum: 11 december 2014

screenshot_patienttime_zorgenVOORBEELD VAN PATIENTEMPOWERMENT – De verwachtingen van eHealth, digitale informatie en keuzemenu’s die patiënten door de gezondheidszorg loodsen, zijn hooggespannen. Toch worden patiënten weinig betrokken bij de ontwikkeling van de talloze nieuwe eHealth-toepassingen, constateerde het NIVEL. Daarom is een website ontwikkeld die patiënten met lymfklierkanker helpt zich voor te bereiden op een consult met een medisch specialist of verpleegkundige: PatientTIME.nl.

Op basis van behandelfase en persoonlijke behoefte kunnen patiënten hun eigen route door de website bewandelen. Vanaf het begin zijn ze bij de ontwikkeling betrokken. Onderzoekers van het NIVEL, Hematon, Radboud UMC en VUmc, publiceerden hierover nu in het Journal of Medical Internet Research Protocols.

Vanaf dag één
Onderzoekers van het NIVEL betrokken vanaf dag één patiënten bij de ontwikkeling van een website voor patiënten met lymfeklierkanker. Zo zat er een patiënt in de projectgroep als gelijkwaardig lid naast de onderzoekers. Deze patiënt waakte in het hele proces over de ‘patiëntgerichtheid’ van het project. Per ontwikkelingsstap werden er op verschillende manieren ‘nieuwe’ patiënten bij betrokken.

Maatwerk
NIVEL-onderzoeker Inge van Bruinessen: “Het kost tijd en flexibiliteit om ernstig zieke patiënten te betrekken bij zo’n project, maar daar staan hele waardevolle inzichten tegenover, waarmee we hopen een maatwerk-interventie te hebben ontwikkeld.” Om patiënten die wilden meewerken te bereiken, werd de patiëntenvereniging Hematon – voorheen onder meer Lymfklierkanker Vereniging Nederland – al bij de opzet van het onderzoek betrokken. Deze organisatie krijgt ook een rol bij de implementatie van de website in het zorgproces.

Videoclips
Voor de deelnemende lymfklierkanker patiënten naar hun arts gaan, kunnen ze nu naar de website PatientTIME om het consult voor te bereiden. Ze krijgen er een aantal op hun behandelfase en persoonlijke behoefte geselecteerde videoclips te zien, bijvoorbeeld over dingen die ze lastig vinden in een consult, en een oplossing. Inge van Bruinessen: “Zo hopen we dat patiënten beter beslagen ten ijs komen bij hun zorgverlener en het gesprek meer aan hun behoefte zal voldoen.”

Het project PatientTIME is genomineerd voor de Medisch Contact Communicatieprijs 2014. De website wordt op dit moment op grote schaal getest. Deelnemers zijn nog steeds welkom en kunnen zich via de website zelf inschrijven.

Het artikel in Journal of Medical Internet Research Protocols is hier te downloaden.
Het project is mede mogelijk door een subsidie van Alpe d’HuZes KWF Kankerbestrijding.

(Screenshot van een van de pagina’s van de website PatientTIME)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *