“Mensen worden het beste geholpen als er een goede afstemming is in de zorg”

“Mensen worden het beste geholpen als er een goede afstemming is in de zorg”

Datum: 13 juni 2017

Samenwerking en afstemming tussen zorgverleners vormen de basis van goede zorg. Dat klinkt logisch, maar samenwerking is beslist niet eenvoudig. In het jaarverslag van Reos staan een aantal interviews over dit onderwerp, die ZorgenZ graag met u wil delen. Bijgaand het interview van Marloes Drost, communicatieadviseur Reos, met Marijke ’t Hart, voormalig directeur-bestuurder SGH. 

Fotograaf: Marielle van Delft

Zij woont zo dicht bij haar werk dat ze het elke dag in 10 minuten kan fietsen. “Een luxe”, noemt de voormalig directeur-bestuurder Marijke ’t Hart van Stichting Gezondheidscentra Haarlemmermeer (SGH) het. Toch kan deze geringe tijd niet voorkomen dat zij weleens met natte sokken het pand betreedt als het fiks geregend heeft. Al zevenentwintig jaar staat zij aan het roer van deze zorgorganisatie. In april 2017 heeft zij afscheid genomen. Marijke is een warm voorstander voor meer samenwerking: “Mensen worden het beste geholpen als er een goede afstemming is in de zorg.” Een interview met een bijzondere vrouw die veel heeft gedaan in de eerstelijnszorg.

In 1990 begon haar eerstelijns avontuur in Gezondheidscentrum Overbos in de Haarlemmermeer. Ruim tien jaar later, in 2002, werd zij gevraagd het gezondheidscentrum waar SGH tegenwoordig in huist, te ontwikkelen in de wijk Floriande. Zij heeft vooral geïnvesteerd in het opbouwen van multidisciplinair samenwerkende teams.

Het duurt circa vijf jaar voordat een team echt samenwerkt
Marijke: “Samenwerking is echt moeilijk. Er wordt vaak zo gemakkelijk over gedacht als alle disciplines eenmaal één onder dak zitten. Maar dan begint het pas. Ik heb twee keer een team opgebouwd, mijn ervaring is dat het circa vijf jaar duurt voordat disciplines echt met elkaar samenwerken. Soms staan mensen zichzelf in de weg voor een goede samenwerking, soms de perceptie van anderen. Patiënten of cliënten plaatsen een huisarts vaak op een voetstuk, hij weet alles. Een huisarts kan echter ook leren van andere disciplines die op hun eigen vakgebied meer kennis hebben.”

Zorgprofessionals moeten hun adviezen op elkaar afstemmen
“Mensen worden het beste geholpen als er een goede afstemming is in de zorg”, is haar vaste overtuiging. “Als een huisarts, doktersassistent en een apotheker allemaal een verschillend advies geven dan raakt een patiënt in de war. Zorgprofessionals moeten hun adviezen op elkaar afstemmen én elkaars kwaliteiten erkennen. Patiënten met een chronische ziekte zien de apothekersassistente, bijvoorbeeld, vaker dan hun huisarts. Zij kan dus goed signaleren of een patiënt zijn medicijnen daadwerkelijk ophaalt en hem vragen naar bijwerkingen. Daarom overlegt onze apotheker veel met onze huisartsen en andersom.”

Gezamenlijk optrekken in ouderenzorg
Vanuit de visie om meer samen te werken in de zorg trekken Marijke en Reos geregeld gezamenlijk op. Zij was dan ook betrokken bij diverse samenwerkingsprojecten met daarin een Reos adviseur als projectleider. Vanuit het samenwerkingsoverleg tussen huisartsen en de SGH was zij de verbindende schakel tussen beleidsmakers en de projectgroep kwetsbare ouderen. Deze projectgroep introduceerde een nieuwe werkwijze tussen zorgprofessionals, wijkverpleegkundigen en het sociaal domein om kwetsbare ouderen de zorg te geven die zij nodig hebben.

De aanpak kenmerkte zich door het maken van afspraken over wie een oudere het beste kan worden geholpen, zodat dubbeltaken worden voorkomen en sneller de juiste actie ingezet kan worden. Door preventief ingrijpen kunnen ziekenhuisopnames worden voorkomen. Reos was als projectleider betrokken bij deze pilot en begeleidde de inrichting van het Gestructureerd Periodiek Overleg (GPO) op een aantal locaties. De pilot bleek succesvol; (zorg)professionals weten elkaar nu beter te vinden, hebben meer inzicht in wie wat doet en zodat de juiste zorg door de juiste zorgverlener gegeven wordt. De nieuwe werkwijze werd al snel uitgebreid naar nieuwe praktijken. Marijke: “Het was erg fijn om een projectleider van Reos bij het introduceren van deze nieuwe werkwijze te hebben.”

Lees het artikel verder op de site van Reos

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *