Leernetwerken krijgen vervolgsubsidie ZonMw

Leernetwerken krijgen vervolgsubsidie ZonMw

Datum: 15 november 2016

leernetwerken_wijkverpleegkundige_zorgenzNa afronding van de eerste fase van het onderzoek Leernetwerk ‘Sterke schakels tussen onderwijs en wijkpraktijk’ hebben Corine Latour, lector Integratie van psychiatrische en somatische zorg, en Berna Sol, onderzoeker en docent Verpleegkunde van de faculteit Gezondheid aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een vervolgsubsidie van € 50.000 gekregen vanuit ZonMw voor fase twee. Hierbij wordt de leernetwerken de samenwerking uitgebreid met het ROC en wijkverpleegkundigen met een MBO-achtergrond.

Binnen Nederland zijn tien leernetwerken wijkverpleging gestart. Dit zijn samenwerkingsverbanden tussen HBO-Verpleegkunde opleidingen op hogescholen en thuiszorgorganisaties. Het doel van de leernetwerken is om competenties van HBO-Verpleegkunde docenten en wijkverpleegkundigen te bevorderen. Dit om aan te sluiten bij de groeiende behoefte aan wijkverpleegkundigen die een spilfunctie vervullen.

Onderwijs en praktijk bespreken actuele thema’s binnen wijkzorg
Tijdens het EU nursing congres in oktober jl. heeft Berna Sol de procesevaluatie gepresenteerd van de eerste fase van het HvA-onderzoek. In deze eerste fase hebben tien docenten van de opleiding Verpleegkunde aan de HvA en tien wijkverpleegkundigen van Cordaan en Amstelring samen nagedacht over actuele thema’s binnen de wijkzorg. Hierbij is gekeken naar oplossingen voor problemen en verbeterpunten voor zowel patiëntenzorg als onderwijs.

Neem ook context van handeling mee
Conclusie van deze eerste fase is dat samenwerken niet simpel en niet vanzelfsprekend is. Zowel de docenten als de wijkverpleegkundigen hebben bij elkaar meegelopen en Bernal Sol beschrijft op de website van de HvA een voorbeeld van de uiteenlopende praktijken.
‘Tijdens een vtv praktijkles waarbij studenten leren om handelingen uit te voeren, zijn de docent en een wijkverpleegkundige aanwezig. Studenten krijgen te horen hoe medicatie uitgedeeld moet worden, wat de effecten van de medicatie zijn en dat ze ervoor moeten zorgen dat de patiënt ze inslikt. De wijkverpleegkundige geeft aan in de ochtend bij een psychotische cliënt te zijn geweest, waarbij medicatiegebruik cruciaal is om psychoses te voorkomen. Samen zijn ze gaan zoeken naar een truc om de inname van de medicatie niet te vergeten. De oplossing is gevonden door de pil in zijn baal shag te stoppen die hij altijd bij zich heeft.’
De praktijk van de wijkverpleging vraagt soms om andere interventies. Het is belangrijk dat studenten vanaf een vroeg stadium in de opleiding ook de context van handelingen meenemen.

Realiseren succesvolle aansluiting HBO en MBO
In het vervolgonderzoek zal het team zich uitbreiden met docenten van het ROC en wijkverpleegkundigen met een MBO-achtergrond. Er is veel interesse vanuit MBO-verpleegkundigen in de wijk om een HBO-opleiding te volgen. De wijkorganisaties steunen dit ook. Doel is om te komen tot een succesvolle aansluiting tussen MBO en HBO en innovaties in onderwijscontext te ontwikkelen.

Concrete resultaten leernetwerk
Berna Sol geeft aan dat het leernetwerk vruchtbaar en inspirerend is voor onderwijs en zorg. Concreet heeft het al de volgende resultaten opgeleverd:
– Input voor de minor Complexe wijkverpleegkundige zorg die in februari 2017 van start gaat;
– Vlog’s gemaakt door studenten over hun ervaringen met wijkverpleegkunde om aankomende studenten te informeren en inspireren;
– Een cursus verpleegkundig leiderschap voor wijkverpleegkundigen.

Wat bieden leernetwerken aan docenten en wijkverpleegkundigen?
Binnen het ZonMw-programma Zichtbare schakel fase 2 Opleidingsimpuls wijkverpleegkundigen worden projecten uitgevoerd die inzetten op een intensievere samenwerking tussen onderwijs en praktijk. Najaar 2015 zijn tien projecten gestart om leernetwerken voor docenten HBO V en wijkverpleegkundigen op te zetten. Bekijk alle projecten binnen het ZonMw-programma opleidingsimpuls wijkverpleegkundigen.

Waarom leernetwerken?
Het Expertisegebied wijkverpleegkundige beschrijft nieuwe competenties, passend bij de transitie van de zorg. Ook van de docenten van de hogescholen vraagt dit nieuwe kennis en competenties. De focus van het leernetwerk ligt op de gezamenlijke deskundigheidsbevordering van docenten en de zorgverleners in het team wijkverpleging. Gezamenlijk maken zij zich nieuwe ontwikkelingen, kennis en innovaties in het vakgebied van de wijkverpleging en in de samenleving eigen. Het onderwijs sluit hiermee beter aan op de praktijk.

Wat leveren de leernetwerken op?
Het NIVEL voert gedurende de looptijd van de projecten een proces- en effectevaluatie uit. In de factsheet leernetwerken wijkverpleegkunde staan de resultaten van het eerste onderzoekjaar samengevat.

(Foto: Racorn/Shutterstock)

 

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *