Heb jij als ondernemer eigenlijk fans?

Heb jij als ondernemer eigenlijk fans?

Datum: 8 september 2014

get_more_likes_zorgenzAfgelopen week werd ik gebeld door een bevriend ondernemer. “Zeg Gerry,” vroeg hij mij, “ik wil gezonder gaan leven. Meer bewegen, minder eten, wat kilo’s kwijt. Je kent het wel. Omdat jij nogal bekend bent in die wereld, weet jij misschien iemand die mij kan coachen. Ik ben in een sportschool geweest, maar dat vond ik helemaal niks.”

Zijn vraag stemde me tot nadenken. Over iemand die hem kan coachen natuurlijk, maar ook over hoe dat toch werkt bij mensen. Want je kunt je voorstellen dat er tijd overheen gaat voordat iemand jou een dergelijke vraag gaat stellen. Eerst sluimert er een tijdje onvrede (‘eigenlijk zou ik wat gezonder moeten leven’), rommel je zelf wat raak (‘ik wil wel minder eten en meer bewegen, maar na een week ben ik de discipline al kwijt’), zoek je wat op internet (‘maar er is zoveel en wat is nu echt goed?’) en neem je zelfs de stap om bij een sportschool naar binnen te stappen.

Denk jij daar wel eens over na voordat een klant de drempel van jouw praktijk of bedrijf overstapt? Wat er allemaal aan vooraf is gegaan voordat hij of zij jou heeft gebeld voor het maken van een afspraak? Weet je ook hoe klanten bij jou terecht komen? Wie zijn jouw belangrijkste fans? Wie van jouw klanten, kennissen, (zakelijke) vrienden zullen altijd naar jou verwijzen?

Het is de goedkoopste marketingmethode die er is, zorgen voor een goeie mond tot mond reclame. Het kost je geen tijd, je bent je eigen wandelende reclamezuil als je zorgt voor klanten die meer dan tevreden zijn over jouw dienstverlening. Mensen hebben veel vertrouwen in het oordeel van iemand die ze zelf vertrouwen. Dus bedenk hoe jij terecht komt in die top-of-mind van de ander en ga planmatig te werk om dat doel te bereiken.

Ik heb de ondernemer in contact gebracht met een personal coach waar ik vertrouwen in heb. Deze personal coach heb ik zelf een tijdje geholpen in zijn ondernemerschap en ik weet hoe serieus hij bezig is met zijn vak. Nu hopen dat er een succesvolle match ontstaat tussen hun beiden, maar eigenlijk twijfel ik daar helemaal niet over.

Gerry de Valk is ondernemer en interim manager in de zorg. Ze brengt mensen in beweging, is gedreven en creatief. Combineert ervaring in de uitzendbranche en de zorg. Denkt in kansen, zoekt naar oplossingen en verloochent haar Drentse afkomst met een Friese twist niet. Ze leidt het Leefstijlnetwerk.nl, dat klant en professional dichter bij elkaar brengt. Reageren? Stuur een mail naar gerrydevalk@leefstijlnetwerk.nl (of via LinkedIn).

(Foto: Krasimira Nenenova, Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *