Handreiking voor artsen over opnemen gesprekken door patiënten

Handreiking voor artsen over opnemen gesprekken door patiënten

Datum: 26 oktober 2017

Een nieuwe KNMG-handreiking biedt artsen handvatten om het opnemen van gesprekken door patiënten op een goede manier te integreren in de praktijk. In deze handreiking staan de regels en hoe artsen daarmee kunnen omgaan. Zo wordt aangeraden te vragen waarom de patiënt het gesprek wil opnemen.

In de handreiking ‘Opnemen van gesprekken door patiënten’ schetst de KNMG het wettelijke plaatje: volgens de wet mag een patiënt geluidsopnames maken van het gesprek met een arts. Hiervoor heeft de patiënt de toestemming van zijn arts niet nodig. Het komt de verstandhouding ten goede als de patiënt dit vooraf wel meldt.

Uitleg in wachtkamer helpt
Een open, uitnodigende communicatie met de patiënt bevordert dit en kan heimelijke opnames voorkomen. Denk aan een aankondiging in de wachtkamer dat geluidsopnames zijn toegestaan, maar dat het prettig is dit vooraf te melden. Vervolgens kan samen worden bekeken welke behoefte de patiënt heeft en welke manier van informatieoverdracht hier het beste bij past. Zo kan de arts voorstellen aan het eind van een gesprek een samenvatting te geven die kan worden opgenomen.

Opname alleen voor privédoeleinden
De opname mag alleen maar gebruikt worden voor privédoeleinden. Denk aan het terugluisteren met een familielid of een andere betrokken zorgverlener. Openbaarmaking van de opname, bijvoorbeeld via social media, mag niet tenzij de arts daar toestemming voor geeft. Beeldopnames in vorm van foto en video zonder toestemming zijn niet toegestaan.

Onderzoek onder artsen
Veel artsen hebben wel eens meegemaakt dat een patiënt een gesprek in de spreekkamer wilde opnemen, zo blijkt uit onderzoek onder het KNMG-artsenpanel en eerder onderzoek onder medisch specialisten. Een geluidsopname kan de zorgverlening ondersteunen en patiënten grip geven op het zorgtraject. Vooral bij een emotioneel beladen gesprek kan het voor patiënten bijvoorbeeld prettig zijn het gesprek terug te luisteren, samen met naasten de gedachten op een rij te zetten en een besluit te nemen. Tegelijk kan het maken van een geluidsopname ook ongemakkelijk voelen en het gesprek beïnvloeden. Een deel van de artsen heeft zorgen over bijvoorbeeld verspreiding van de opname via sociale media en verstoring van de vertrouwensrelatie.

(Foto: Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *