Gouden Idee voor COPD

Gouden Idee voor COPD

Datum: 13 januari 2015

gouden_idee_copd_zorgenzDe kwaliteit van leven en het individuele zorgplan staan centraal in de tweede editie van het Gouden Idee voor COPD. GlaxoSmithKline heeft hiervoor de website www.goudenideevoorcopd.nl gelanceerd. De website is bestemd voor huisartsen, praktijkondersteuners, longverpleegkundigen en longartsen.

De insteek dit jaar is het streven naar een individuele balans tussen het fysiologisch functioneren enerzijds en het vermogen van de patiënt zich aan te passen aan de aandoening anderzijds. Via een quiz kunnen zorgverleners toetsen in welke mate zij thuis zijn in zaken als diagnostiek, medicatie, behandeling en aspecten die de kwaliteit van leven beïnvloeden. Het belangrijkste onderdeel van www.goudenideevoorcopd.nl is de ideeënbus, waarin iedere zorgprofessional zijn ervaringen en tips in de vorm van ideeën kan indienen, zodat vakgenoten geïnspireerd raken en daarmee patiënten geholpen worden.

Individuele ziektelast
Saskia Pontfoort, product manager longzorg bij GSK, licht toe: “We hebben ons bij deze thematiek laten inspireren door de Zorgstandaard COPD die door Long Alliantie Nederland is opgesteld. Deze standaard uit 2013 stelt vast dat de COPD-zorg heel lang vooral op medicatie gestoeld was en dat de individuele ziektelast onderbelicht is gebleven. Die krijgt de laatste tijd veel meer aandacht. Met het Gouden Idee voor COPD hopen we juist over zaken als bewegen, voeding, psychosociale begeleiding en maatschappelijke participatie veel ideeën te verzamelen. Want dat komt de patiënt uiteindelijk ten goede”.

Zelfmanagement
Net als vorig jaar, toen exacerbatiemanagement centraal stond, werken Longfonds en GSK weer samen rond het Gouden Idee voor COPD. Elke voltooide quiz en elk ingediend idee verhoogt de donatiemeter voor de organisatie. Hendrien Witte, directeur van de Longfonds patiëntenvereniging, over de samenwerking: “Het kunnen en willen nemen van regie door patiënten is voor het Longfonds één van de speerpunten, zelfmanagement is daarbij een heel belangrijk onderdeel. Dat sluit perfect aan op de thematiek die het Gouden Idee voor COPD dit jaar hanteert. We zijn verheugd dat de samenwerking, die vorig jaar 2.500 euro aan donaties opleverde, wordt vervolgd”.

Idee in de praktijk
Het indienen van ideeën kan tot eind februari. Dan buigt een deskundige jury zich over de ideeën en maakt een selectie op basis van originaliteit, creativiteit en toepasbaarheid. Deze zullen worden gebundeld in een speciale publicatie. Bezoekers van de website kunnen vanaf dat moment stemmen op de geselecteerde ideeën en daaruit zal een winnaar naar voren komen die bekend wordt gemaakt tijdens de Longdagen eind april. Net als vorig jaar, toen verpleegkundig specialist Netty de Graaf tot winnares werd verkozen met haar idee voor een zakkaartje dat in basale stappen laat zien hoe bij exacerbaties de controle terug kan worden gepakt. Pontfoort hierover: “We hebben de afgelopen maanden samen met Netty aan een prototype gewerkt en daarna is haar idee in productie gegaan. Deze maand beginnen we met het aanbieden er van aan alle COPD-zorgverleners in Nederland”.

(Foto: GSK/Gouden Idee voor COPD)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *