Gewoon aan de slag met eHealth

Gewoon aan de slag met eHealth

Datum: 17 mei 2015

eugen_zuiderwijk_zorgenzNictiz heeft een whitepaper over eHealth in de huisartsenpraktijk uitgebracht. In ‘Gewoon aan de slag met eHealth’ staan interviews met huisartsen en praktijkondersteuners van huisartsenpraktijken en gezondheidscentra die net of al langer eHealth toepassen in de praktijk.

Het is landelijk beleid en geen huisartsenpraktijk kan er meer omheen: eHealth. Maar hoe pak je dat aan? En wat als eerste? Want eHealth is sowieso een breed begrip en kan op talloze manieren worden ingezet. Zoals inzage van de patiënten in hun medische dossier via internet, online afspraken of online een herhaalrecept aanvragen. Waar te beginnen?

Een paar bekende namen
Dat vertellen in het whitepaper een aantal collega’s die ervaringen hebben opgedaan met eHealth in de eerste lijn. Zoals Bart van Pinxteren, huisarts in Utrecht, Eugen Zuiderwijk (foto), huisarts in Maarssenbroek, Dik Metz, huisarts in Schijndel, Angelique Dankers, POH somatiek in Schijndel, Hedwig Vos, huisarts in Den Haag, Hans van Selm, huisarts in Alphen aan den Rijn, Jolanda Schulze, POH Stichting Amsterdamse Gezondheidscentra en Susan Stam, huisarts in Steenbergen.

Ervaringen in Maarssenbroek
Dit zegt Eugen Zuiderwijk: “In de beginfase was het belangrijk dat de directeur en ik als huisarts enthousiast waren; wij waren de interne ambassadeurs. Daarnaast zijn er een aantal belangrijke randvoorwaarden voor succes: in de eerste plaats staat het team open voor vernieuwingen, heeft één van de leden van onze Raad van Toezicht een ICT‐achtergrond en beschikt de organisatie over voldoende ICT‐kennis om tot goede integratie in het werkproces te komen. Na onze heidag hebben we een behoeftepeiling onder onze patiënten gedaan om een beeld te krijgen van hun vragen en wensen. Deze peiling liet ons vooral zien dat we onderschat hadden hoe sterk de digitalisering van de zorg leeft onder patiënten. Dat heeft ons gesteund in ons initiatief.”

Klein beginnen
Starten met eHealth is niet altijd gemakkelijk. Het is in ieder geval zinvol om klein te beginnen, bijvoorbeeld alleen e-consult of e-mail. En dan ook niet gelijk gericht op de totale patiëntenpopulatie, maar eerst op een afgebakende groep. Zo zijn de effecten goed te bepalen. Daarbij is het van groot belang om te leren van anderen. Ook zij zijn begonnen met vallen en opstaan. Hun ervaringen en de geleerde lessen kunnen missers voorkomen, dat wordt wel duidelijk met de tips uit het whitepaper van Nictiz: lees hoe collega’s eHealth hebben ingezet, wat er goed ging en welke tips zij hebben voor starters op dit gebied

Gewoon aan de slag met eHealthRuimte om te groeien
Bedenk vooraf ook wat de patiëntengroep zou willen. Wat is de meerwaarde voor hen? Houd er rekening mee dat de inzet van eHealth een langetermijninvestering is, die zich niet snel terugverdient. Het heeft ook direct invloed op de werkprocessen in de praktijk, zowel van huisartsen als van praktijkondersteuners en assistenten. Alle betrokkenen moeten vanaf de start kunnen meedenken over de plannen voor de inzet van eHealth. Dat betekent tevens dat het tijd kost. Geef eHealth in een beschermde omgeving de ruimte om te groeien.

gewoon_aan_de_slag_met_ehealth_zorgenzHet whitepaper is een product van het Platform Patiënt en eHealth van Nictiz is hier te downloaden.

(Foto Eugen Zuiderwijk: Studio Oostrum)

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *