Elaa zoekt voorbeelden van samenwerking eerste lijn en sociaal domein

Elaa zoekt voorbeelden van samenwerking eerste lijn en sociaal domein

Datum: 16 december 2019

Elaa is vanuit het lectoraat Schulden en Incasso (Hogeschool Utrecht) op zoek naar inspirerende voorbeelden waar vanuit huisartsenpraktijken wordt samengewerkt met professionals werkzaam in het sociaal domein, bijvoorbeeld welzijnscoaches of professionals van het sociaal (wijk)team of de gemeente. Het is een pre, maar niet noodzakelijk als er binnen deze samenwerking aandacht is voor kwetsbare patiënten met schuldproblemen.

Elaa doet dit in opdracht van Zorggroep Almere en Hogeschool Utrecht, en gaat de goede voorbeelden bezoeken en de belangrijkste ‘do’s en don’ts’ beschrijven. Vragen die aan de orde komen zijn: hoe is de samenwerking ingericht en wat levert het op? De aan- en afraders voor implementatie elders worden gebundeld. Deze bundeling is onderdeel van het project ‘Financiën in de Spreekkamer’ dat samen met de Zorggroep Almere met subsidie van het ministerie van SZW wordt uitgevoerd.

Financiën in de spreekkamer
Het hebben van schulden of zorgen over financiën kunnen een negatief effect hebben op iemands gezondheid. Tijdig om hulp vragen is belangrijk. Er lijkt een grote groep te zijn die wel contact heeft met de huisarts of praktijkondersteuner, maar niet op eigen kracht in staat is om de weg naar de schuldhulpverlening te vinden. Daarom wordt in het project ‘Financiën in de spreekkamer’ een ‘interventiepakket geldzorgen’ ontwikkeld. Dit pakket heeft als doel om huisartsen en praktijkondersteuners, met zeer beperkte inspanning, vaker financiële problemen te laten signaleren en patiënten eerder en adequater door te verwijzen. Lees hier meer over dat project.

U kunt een project aanmelden door een mail te sturen naar: Vivian den Hartogh ([email protected])

(Foto: Pixabay, Shutterstock)

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *