Eén regionaal loket met één bereikbaarheid in Rivierenland

Eén regionaal loket met één bereikbaarheid in Rivierenland

Datum: 8 mei 2018

De regionale VVT-instellingen en het Ziekenhuis Rivierenland willen samen één regionaal loket met één bereikbaarheid vormen voor patiënten, hun naasten en verwijzers. De gezamenlijke voordeur is een contactpunt voor iedereen, ongeacht de leeftijd, die zorg nodig heeft of zorg ontvangt in de regio. Mura Zorgadvies helpt bij het opstellen van een gezamenlijke visie en een strategisch plan van aanpak.

Via de ‘gezamenlijke voordeur’ kunnen verwijzers en klanten zorgvragen voor de verschillende zorgaanbieders aanmelden bij één centraal punt. Het contactpunt geeft altijd antwoord en zal in de meeste gevallen zelf de zorgbemiddeling kunnen doen. Er wordt alleen doorverwezen indien het géén zorggerelateerde vraag is (bijvoorbeeld een urgentieverklaring voor een huurwoning).

Aantal voordelen
Omdat er met deze werkwijze minder ‘regeldruk’ is voor verwijzers, hebben zij meer tijd voor de cliënt. De cliënt krijgt sneller antwoord, omdat één persoon het overzicht heeft en de juiste weg wijst. De medewerkers van de gezamenlijke voordeur hebben een actueel beeld van de (beschikbare) zorg in de regio, maar kunnen ook buiten-regionaal bemiddelen. Medewerkers kunnen sneller schakelen en er zijn kortere lijnen. De expertise van de diverse zorgwetten en indicaties is integraal bij het contactpunt beschikbaar.

Verdere uitwerking
De betrokken organisaties willen de ambitie van zo’n gezamenlijk loket graag binnen twee jaar verwezenlijken. Hoe dit precies vorm krijgt en wat vanuit triple aim-gedachte de opbrengst is van een gezamenlijke voordeur, wordt in een aantal werksessies uitgewerkt.  Een gezamenlijke visie en een strategisch plan van aanpak worden na de zomer gepresenteerd aan de bestuurders van de organisaties.

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *