Patiënt vaak afwachtend in eigen zorgtraject

Patiënt vaak afwachtend in eigen zorgtraject

Datum: 30 september 2017

Veel mensen weten wel dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, zoals in wachttijd en kosten. Toch kiezen de meeste patiënten er niet voor om naar een andere zorgverlener te gaan. Ze stellen zich afwachten op in hun eigen zorgtraject. Als ze worden doorverwezen, volgt de meerderheid dit direct op, zonder te onderzoeken of er alternatieven zijn die beter bij hun persoonlijke situatie passen.

De doorsnee patiënt is dus nog niet echt mondig. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public (voorheen TNS NIPO) in opdracht van het Zilveren Kruis. Daaruit blijkt ook dat veel mensen het gevoel hebben dat ze nauwelijks tot geen invloed hebben op de keuze voor een zorgverlener. Ten onrechte. Daarnaast weet zo’n 20% niet dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, als het gaat om zaken als wachttijden en kosten.  Ook daar valt dus nog veel te winnen.

Samen beslissen
Het is belangrijk dat mensen zich verdiepen in hun eigen zorgtraject en hierin gerichte keuzes maken. Samen met hun arts, want deze zorgverlener is voor veel mensen een belangrijke bron van informatie. Tweederde van de Nederlanders vertrouwt zoveel mogelijk op de huisarts voor praktische informatie en het regelen van de zorg. Maar het gaat er om wat de patiënt zelf wil, passend bij de eigen situatie en voorkeuren. Dat kan alleen in overleg. Daarom stimuleert Zorginstituut Nederland nadrukkelijk het “samen beslissen in de spreekkamer”.

Verkorten wachttijd
Overigens: een korte wachttijd vinden patiënten heel belangrijk. Bijna tweederde van de Nederlanders weet dat de wachttijden voor een behandeling per zorgverlener kunnen verschillen Dat de zorgverzekeraar kan helpen bij het verkorten van de wachttijd, is slechts bij een kleine 30% bekend.

Zelf op zoek
Zilveren Kruis heeft een tool ontwikkeld, de Zorgverkenner genaamd. Daarin kan de consument zorgverleners voor een specifieke aandoening zoeken en deze met elkaar te vergelijken om zo een zorgverlener te kiezen die het beste bij hem/haar past.

Lees meer in het rapport van Kantar Public op de site van Zilveren Kruis (download pdf rechtsboven): “Hoe regelen patiënten hun zorg? Omgaan met praktische informatie”.

 

(foto: Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *