Digitale tool voor passende ondersteuning van mantelzorgers in de maak

Digitale tool voor passende ondersteuning van mantelzorgers in de maak

Datum: 8 maart 2019

Minister Hugo de Jonge (VWS) herijkt het dementiebeleid. Hij ziet een grote rol weggelegd voor de casemanager dementie. Deze kan als een toegangsloket voor mensen met dementie fungeren en hen helpen met hun vraagverlegenheid. De inkoop van voldoende casemanagement en het terugdringen van de wachttijd zijn belangrijke actiepunten. Veel mensen zijn onbekend met de mogelijkheden van respijtzorg en daarom heeft de bewindsman een landelijke aanjager respijtzorg aangesteld. Verder is het aanbod van mantelzorgondersteuning te versnipperd en kennen mantelzorgers dit aanbod onvoldoende. Daarom wordt samen met CZ een digitale tool ontwikkeld, De Zorgverlichter, die ondersteunt bij het vinden, krijgen en organiseren van ondersteuning en zorg die past bij de mantelzorg.

Dat schrijft minister in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens De Jonge zijn er verbeteringen mogelijk en nodig gezien het stijgende aantal mensen met dementie en daarom herijkt hij het dementiebeleid.

De brief is een reactie op het rapport van de Nationale Ombudsman over dementiezorg, dat eind vorig jaar is verschenen. ZorgenZ publiceerde daar een artikel over: Nationale Ombudsman: Borg dementiezorg

In deze rapportage komt de ombudsman met een aantal aanbevelingen, zoals één toegang tot zorg en ondersteuning voor deze doelgroep, goede, praktische informatie, vóór en (direct) na de diagnose, passende begeleiding en (duidelijkheid over) respijtzorg en één vaste, professionele begeleider voor iedereen die dat nodig heeft

Belangrijke rol casemanager dementie
Over de toegang merkt De Jonge op dat er lokaal goed moet worden samengewerkt, bijvoorbeeld volgens het principe van ‘no wrong door’. Mensen met dementie moet goed geholpen worden, ongeacht waar iemand met zijn zorgvraag aanklopt. De casemanager dementie kan een belangrijke rol spelen bij het regelen van zorg en ondersteuning. De Jonge schrijft: ‘Met zijn/haar kennis van de sociale kaart en de daarbij horende toegangsmogelijkheden kan de casemanager eveneens als toegangsloket voor de mens met dementie fungeren. Om de kwaliteit en beschikbaarheid van casemanagers te verbeteren, is de afgelopen periode het actieplan casemanagers uitgevoerd. Nu resten nog de laatste actiepunten die ook met actieve inzet van VWS worden uitgevoerd. Deze actiepunten betreffen: de inkoop van voldoende casemanagement, verbetering van de verwijzing naar casemanagement, inzicht in – en terugdringen van de wachttijd voor casemanagement en inzicht in de kwaliteit van geboden casemanagement.’

Vraagverlegenheid
De afgelopen jaren is gebleken dat het lastig kan zijn om ouderen, met en zonder dementie, te bereiken met passende informatie over zorg- en ondersteuningsmogelijkheden. En om vervolgens de mensen over hun vraagverlegenheid te helpen. Zeker bij dit laatste kan een casemanager een rol spelen, stelt de minister. Er moet meer diversiteit en flexibiliteit in het huidige aanbod toegepast worden. Vanuit het programma Langer Thuis werkt VWS samen met gemeenten en professor The aan experimenten met een zogenaamde sociale benadering van dementie.
Over dit experiment publiceerde ZorgenZ het artikel: Kwaliteit van leven verbeterd in proeftuin Sociale benadering dementie

Respijtzorg
De Jonge constateert dat er bij mantelzorgers veel onduidelijkheid heerst over mogelijkheden rondom respijtzorg. Er is behoefte aan begeleiding voor de naasten van mensen met dementie, zoals enkele uren gezelschap thuis, een wandeling, museumbezoek of een goed gesprek. Hij heeft daarom een landelijke aanjager respijtzorg aangesteld, mevrouw Ross–van Dorp. Deze gaat het land in om in samenwerking met de betrokken (regio)gemeenten en met (ervarings)deskundigen tot een laagdrempelig, goed en gevarieerd (lokaal en regionaal) aanbod te komen. Ze zal zich ook bezighouden met een (meer passend) aanbod in dagbesteding.
Het is van belang dat er bij ieder aanbod voldoende ruimte voor maatwerk is, benadrukt De Jonge. ‘Iedere mantelzorger heeft tenslotte andere wensen en behoeften waarmee rekening gehouden dient te worden. Respijtzorg kan dan ook variëren van extra ondersteuning in de thuissituatie tot tijdelijk logeren buitenshuis. En alle varianten daar tussen. Als het maar voor voldoende adempauze zorgt bij de mantelzorger.’

Digitale tool voor vinden en krijgen van ondersteuning
Met gemeenten en zorgverzekeraars gaat VWS aan de slag om de informatievoorziening over beschikbare ondersteuning voor mantelzorgers op lokaal niveau beter te ontsluiten. De Jonge: ‘De signalen dat het aanbod van mantelzorgondersteuning te versnipperd is en niet goed gevonden wordt door mantelzorgers zijn bij mij bekend. Het kost veel (professionele) energie om het juiste aanbod bij de mantelzorger te krijgen. Daarom wordt in samenwerking met zorgverzekeraar CZ ‘de Zorgverlichter’ (voorheen ‘Petje Af’) ontwikkeld. Een digitale tool die ondersteunt bij het vinden, krijgen en organiseren van ondersteuning en zorg. Passend bij de persoonlijke situatie van de mantelzorger en in zijn/haar eigen regio. Het geeft mantelzorgers inzicht in hun persoonlijke situatie op een dusdanige manier dat ook de vraagverlegenheid afneemt.’

Lees hier de brief van de minister

(Foto: Shutterstock)

 

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *