De verademing

De verademing

Datum: 22 januari 2018

COLUMN – HUISARTS JURRIEN WIND

Altijd vervelend als er iets niet meer werkt of kapot gaat. Verdien ik zelf mijn brood deels met ‘zaken die niet meer werken of kapot zijn gegaan’; wanneer er bij mij iets stuk gaat, heb ik daar toch altijd wat moeite mee. Het was mijn autoclaaf die het begaf. Al die jaren probleemloos gefunctioneerd, nu ineens kuren. Het apparaat steriliseerde mijn instrumentarium nog wel, maar na de verhittingsprocedure bleef er een behoorlijke plas water staan in de grote metalen buis waar mijn zakjes instrumenten in waren geplaatst . ‘Had ik toch maar eerder onderhoud gepleegd’, dacht ik nog toen ik met het probleem geconfronteerd werd.

Ik heb een behoorlijke hekel aan dergelijke situaties. Het brengt onzekerheid met zich mee waar ik niet van houd, slecht mee overweg kan: wat is er precies kapot? Wat gaat het kosten en hoe lang gaat zo’n reparatie duren? Raak ik het apparaat kwijt? En gaat mijn bedrijf wel door?

Het noodzaakt me iets te doen. Bellen. De handleiding van de sterilisator leverde me de leverancier van de autoclaaf: ‘met huppeldepup-autoclaaf, u spreekt met ……’. De dame noemde haar naam. ‘Wat kan ik voor u doen?’ Ik legde mijn probleem uit en begon het gesprek in de veronderstelling ‘dat ik er moeite voor moest doen’. Niks van dat alles! Ze snapte direct waarvoor ik belde, dat ik ‘omhoog’ zat met mijn niet-werkende autoclaaf en dat ik hulp kon gebruiken.
‘Er kan morgen een reparateur bij u langskomen. Overmorgen kan ook meneer….’ Ik werd overvallen door de snelheid. Door de accuratesse. En door ‘de directheid’. Ik had ‘een mens’ aan de lijn, een begrijpend mens. Waar was het keuzemenu bij deze organisatie? Press one for English? Had ik iets gemist? Direct een mens-van-vlees-en-bloed aan de telefoon krijgen, geen één of andere Billy of andere computerfiguur waar je boos op wordt omdat ‘ie me niet begrijpt…! Vlees-en-bloed, boter bij de vis! Wat een verademing.

Voordat ik het wist, kon ik een afspraak maken. Fantastisch! Voor twee dagen later; ik werkte tenslotte de volgende dag. ‘Meneer, u stuurt ons een mail met uw gegevens en het nummer van de autoclaaf en onze monteur belt u ’s ochtends op wanneer hij bij zijn vorige afspraak vertrekt, zodat u weet wanneer hij bij u is.’ Twijfel overviel mij toen ik de mail stuurde. Zou dit nu werkelijk de afspraak (al) zijn en functioneren….? Ik weigerde het eigenlijk te geloven. Ik weet: zo zou het moeten zijn, zo zou het moeten gaan, maar probeer eens iets te regelen in dit land en….. met één simpel telefoontje zijn zaken niet geregeld!? Door schade & schande wijs geworden, helaas.

Twee dagen later, om 9.55 uur, ging mijn telefoon. De monteur van huppeldepup-autoclaaf. Hij vertrok nu bij zijn eerste afspraak en meldde ‘met veertig minuten bij mij te zijn’. Drie uur later was mijn autoclaaf nagezien en gerepareerd. Overigens nadat de man met zijn testprogramma had gecontroleerd dat alles in orde was. Met de betaling had ik geen en-ke-le moeite; dit bedrijf verdient een pluim! Nogmaals, een verademing!

Waarom is Nederland niet zo geregeld als dit sterilisatiebedrijf? Waarom gaan het VU-ziekenhuis en het AMC fuseren terwijl we al weten dat meer grootschaligheid minder kwaliteit en meer stroperigheid betekent. En keuzemenu’s. Non-afspraken; ‘tsja meneer, ik kan uw afspraak echt niet terugvinden. Kunt u morgen terugbellen…?’
Bij autoclaaf huppeldepup hebben ze het begrepen: als consument wil ik ‘een mens aan de lijn’, snelheid en service-gerichtheid. Dat mag dan best een prijs hebben. Kan dat geregeld worden alstublieft?

Jurriën Wind (1963) is huisarts met een urologische achtergrond. Zijn specialisatie is vasectomie. Een sterilisatie kan uitstekend in de eerste lijn worden uitgevoerd mits de dokter goed geschoold is. Hiervoor heeft Jurriën de Mannen Sterilisatie Praktijk (MSP) opgezet, met locaties in Wijk & Aalburg en Eindhoven. Op zijn website www.devasman.nl laat Jurriën zien dat substitutie verantwoord en veilig kan.

(Foto’s: Wind en Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *