De meerwaarde van bevlogen medewerkers

De meerwaarde van bevlogen medewerkers

Datum: 5 november 2019

COLUMN GERRY DE VALK

Het was een mooie zonnige dag. Ik mocht die dag werken met een HOED-team van assistenten, praktijkondersteuners en huisartsen. Een fijn team dat te lang heel hard had gewerkt. Onderweg waren ze elkaar een beetje kwijtgeraakt.
Ze hadden er zin in, zeiden ze. Ze vonden het spannend, zeiden ze ook. Het was de hoogste tijd, vonden ze allemaal.

Als we aan de slag gaan, doet het team volop mee. De sfeer is goed. Door middel van een oefening achterhalen we waar iedereen voor gaat en waar iedereen voor staat. Samenwerken met de collega’s staat met stip op één. Daarna volgt de patiënt. Er is een enorme verbondenheid met elkaar en er is in de loop der jaren veel lief en leed gedeeld,  zoveel is wel duidelijk.

Voorafgaand aan deze dag had het team van mij een individuele opdracht gehad. Een opdracht om je talent te beschrijven en welk gedrag je laat zien als je veel stress ervaart. Zo hadden we een beeld van alle talenten in het team en wat er gebeurt als er veel druk op het team komt te staan. Iets wat het afgelopen jaar het geval was.

We gaan in groepjes aan de slag met talenten, valkuilen en roze olifanten. Wat mag niet benoemd worden, wat zijn blinde vlekken in het team? Het levert intense dialogen op. Altijd weer vind ik het bijzonder om te zien en te ervaren wat het doet met een team als hardop gezegd mag worden wat al langere tijd in de onderstroom ronddobbert.

Na de oefeningen en opdrachten gaat de hele groep met elkaar in gesprek. Teamleden vertellen. Hoe de druk op het werk is toegenomen. Dat ziekte van een aantal collega’s er behoorlijk in heeft gehakt. Dat de assistenten zich de benen onder het lijf hebben gelopen om de praktijk draaiende te houden. Dat in feite iedereen in de overleefstand is gaan werken.

Dan zegt één van de artsen tegen de assistenten: “We hebben ook onvoldoende aandacht voor jullie gehad. We hebben steeds weer gedacht, straks komt het goed – nu nog even doorbijten. Ik had ook een arm om je heen kunnen slaan en vragen: red je het, kan ik iets voor je doen?”

De groep is stil, ik zie tranen. “Eindelijk”, zegt één van de assistenten dan. “Eigenlijk is dit het belangrijkste wat moest worden gezegd. Dat jullie hebben gezien hoe we ons best hebben gedaan en dat dit wordt erkend.”Ik ben onder de indruk hoe dit team het met elkaar rooit. Simon Sinek zegt zo mooi ‘Customers will never love your company until the employees love it first’ en dat laat dit team deze middag in al haar kracht en kwetsbaarheid zien.

Voor veel organisaties is het op dit moment een uitdaging om personeel te vinden en te houden. Dat geldt ook in de zorg. Nieuwe medewerkers zijn moeilijk te vinden en het vaste personeel heeft de banen voor het uitzoeken.
Weet jij waarom jullie een organisatie zijn waar mensen graag bij willen horen? Of heb je eigenlijk geen idee? Vraag het de medewerkers. Maximale aandacht voor de –  zoals het wordt genoemd – employee experience van iedere medewerker gaat helpen bij het binden en boeien van medewerkers.
Employee experience betekent dat je gaat denken vanuit medewerkersperspectief in plaats van uit organisatieperspectief.  Tot voor kort hadden organisaties het nauwelijks over zaken als betrokkenheid, gelukkig werken, zingeving, creativiteit of inspiratie. Dit lijkt nu veranderd. Medewerkers willen een werkplek waar ze met plezier kunnen werken in plaats van ‘moeten’ werken. De strijd om talent is ook nog nooit zo groot geweest.

Medewerkers willen niet allemaal hetzelfde, niet iedereen wil dezelfde ontwikkelkansen en opleidingen. Vraag het en luister aandachtig.
Wat zijn hun wensen? Wat zijn hun behoeften? Denk niet alleen in logische indelingen als functie, afdeling of standplaats. Kijk wat medewerkers drijft en wat hun dromen en talenten zijn. Zet je marketingbril op en kijk naar de reis die medewerkers door jouw praktijk of organisatie maken. Medewerkers vormen het kloppend hart. Hoe zij de organisatie ervaren, is bepalend voor jullie gezamenlijke succes. Dat maakt de employee experience binnen jouw organisatie ongelooflijk relevant.

Voor de medewerkers van de HOED die ik mocht trainen, stond het samenwerken met de collega’s met stip op één in hun employee experience. Wat maakt in jullie praktijk of organisatie het verschil?

Hulp nodig bij het tot bloei laten komen van talenten?  Ik help graag. Hoe? Door organisaties te ondersteunen bij het ontwerpen van hun employee experience, om zo maximaal inzicht te krijgen in de verbeterpunten die nodig zijn om een organisatie te worden waar mensen graag bij willen horen. Het resultaat? Jullie organisatie maakt het verschil als het gaat om de strijd om het binnenhalen of vasthouden van talent. Door je nader kennis te laten maken met jezelf. Leer begrijpen hoe jij op je krachtigst bent. Hoe jij als manager, professional of team het verschil kunt maken. Want weten wat je talenten en drijfveren zijn, helpt je bij het maken van jouw eigen plan. En zorgt ervoor dat je koersvast en met energie in het leven staat. Maar het allerbelangrijkste: dat je kunt staan voor wat je te doen hebt en krachtige keuzes kunt maken. Voor jezelf, voor je team en voor je organisatie.

 

Gerry de Valk heeft een eigen bureau voor interimopdrachten, coaching en projecten.

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *