Campagne cliëntondersteuning gestart
Datum: 21 januari 2020Iedereen heeft via de Wlz en de Wmo recht op cliëntondersteuning. Een campagne wil het werk van de cliëntondersteuner (Co) de komende tijd bekender en beter vindbaar maken. Op één website is informatie te vinden over cliëntondersteuning en kunnen mensen eenvoudig een Co zoeken. De site bevat ervaringsverhalen in de vorm van filmpjes en artikelen. ZN wil dat het mogelijk wordt om cliëntondersteuning over de verschillende domeinen heen te geven. Mensen moeten bij één loket terechtkunnen.
De campagne is een initiatief van zorgkantoren (ZN), organisaties voor cliëntondersteuning en gemeenten (VNG) en wordt gefinancierd door VWS.
Het ministerie stelde eerder acht miljoen euro extra ter beschikking aan gemeenten om cliëntondersteuning verder te ontwikkelen.
Gids in zorg en ondersteuning
Een cliëntondersteuner is een gids in zorg en ondersteuning, beschikt over kennis van het aanbod in zorg en ondersteuning en ze weten de weg hiernaartoe. Ze bespreken met de mensen hun situatie thuis, waar en hoe hulp en zorg is aan te vragen en helpen mensen daarbij als dat nodig is. Co’s helpen met het vinden van de weg op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. Ze verlenen zelf geen zorg of ondersteuning en staan los van zorgorganisaties. Een cliëntondersteuner inschakelen kost niets.
Zorgkantoor of gemeente
Mensen met een Wlz-indicatie kunnen terecht bij hun zorgkantoor of een gecontracteerde organisatie voor cliëntondersteuning in de buurt. Mensen zonder Wlz-indicatie kunnen bij de gemeente cliëntondersteuning vragen.
Zorgkantoren en per regio gecontracteerde organisaties voor cliëntondersteuning regelen cliëntondersteuning voor mensen met een Wlz-indicatie. Die indicatie krijgt iemand die vanwege een ziekte, aandoening, stoornis of beperking blijvend 24 uur per dag zorg dichtbij nodig heeft. Het CIZ beoordeelt of iemand een Wlz-indicatie krijgt.
Gemeenten voeren de Wmo uit. Cliëntondersteuning is onderdeel van deze wet. Inwoners kunnen contact opnemen met hun gemeente, met het wijkteam, zorgloket, of informatiepunt in hun gemeente als zij zorg, hulp of ondersteuning nodig hebben. In iedere gemeente zijn cliëntondersteuners werkzaam.
ZN: bij één loket
Petra van Holst, algemeen directeur van ZN zegt op de website: ”Het is belangrijk dat cliëntondersteuning bekender én beter vindbaar wordt. Een cliëntondersteuner is erg waardevol, een persoonlijke gids in de zorg die naar wensen en behoeften luistert en helpt bij het vinden van passende zorg en ondersteuning. Een cliëntondersteuner kent de weg, weet wat wel en niet kan en heeft zicht op het zorgaanbod in de buurt.”
Ze vervolgt: “Wat ons betreft wordt het binnenkort mogelijk om over de verschillende domeinen heen cliëntondersteuning te geven. Nu loopt dat nog via de zorgkantoren en via de gemeenten. Dat is niet wenselijk. Iemand die vragen heeft over zorg en ondersteuning, moet gemakkelijker bij één loket terecht. Het is in het belang van de cliënt dat dit snel verandert.”
(Foto: Shutterstock)