Acute Dienst ondersteunt huisartsen bij crisiszorg

Acute Dienst ondersteunt huisartsen bij crisiszorg

Datum: 31 maart 2016

gevallen_oudere_zorgenzOm de problematiek rondom crisiszorg op te lossen worden huisartsen in de regio Westland, Schieland en Delfland sinds 1 januari 2016 ondersteund door de nieuwe ‘Acute Dienst’. De Acute Dienst is ontstaan door samenwerking van Zorgkantoor DSW, verschillende gemeenten in de regio, zorgorganisatie Careyn en Zorgorganisatie Eerste Lijn (ZEL). De Acute Dienst helpt huisartsen met patiënten die met spoed in een verpleeghuis of een verzorgingshuis opgenomen moeten worden of direct thuis- of respijtzorg nodig hebben.

Thuiswonende patiënten die een plotselinge verandering in hun gezondheidssituatie doormaken, moeten erop kunnen rekenen dat de zorg in zo’n crisissituatie goed én direct geregeld wordt, bijvoorbeeld via extra inzet van de thuiszorg of een korte opname in een verpleeg- of verzorgingshuis. Voor patiënten van wie de mantelzorger wegvalt, kan soms direct andere zorg nodig zijn. Huisartsen, als poortwachter van de zorg, krijgen steeds vaker te maken met een verzoek tot een spoedopname. In de praktijk vraagt dit veel afstemming en extra tijd van deze beroepsgroep.

Knelpunten werden groter
Door de verandering van de financiering van de crisiszorg zijn de knelpunten in 2015 verder toegenomen. Naar aanleiding van diverse klachten van huisartsen ging ZEL in 2015 met DSW in gesprek over de plaatsingsproblematiek. Reden voor DSW, de gemeenten, Careyn en ZEL om de handen ineen te slaan. De constructieve samenwerking heeft geleid tot goede afspraken over de financiering van de beschikbare crisisplaatsen in de regio en een nieuwe crisisregeling in de vorm van de Acute Dienst, uitgevoerd door zorgorganisatie Careyn.

Reden voor spoedopname lopen uiteen
Lianne van den Berg–Hokke is een van de wijkverpleegkundigen van Careyn die de telefoon van de Acute Dienst bemant. Zij ondersteunt de huisartsen met spoedopnames: “De redenen voor een spoedopname zijn uiteenlopend: een patiënt is gevallen of heeft iets gebroken en kan niet meer voor zichzelf zorgen, een dementerende gaat achteruit of de mantelzorger is overbelast. De huisarts geeft aan ons de indicatiestelling door en zorgt voor een goede medische overdracht. Wij gaan vervolgens op zoek naar een tijdelijke opnameplek bed of extra thuiszorg. We merken dat de huisartsen het fijn vinden dat deze taak hen uit handen wordt genomen.”

Er is behoefte aan
Sinds de start op 1 januari heeft de Acute Dienst zijn bestaansrecht zeker bewezen, zo vertelt Lianne: “Het is heel druk, in een dienst van acht uur tijd, krijg ik gemiddeld vier verzoeken. Het geeft ontzettend veel voldoening als het lukt om een passend bed te regelen of als het lukt om de thuiszorg op te schalen: naar de huisarts toe maar ook naar de patiënt en de familie en mantelzorgers. Ik vind het ontzettend leuk om te doen! Het is druk en er is duidelijk behoefte aan. Daarom zoeken we mensen die ons team willen versterken.”

Intramuraal of thuis
De Acute Dienst is 24 uur per dag bereikbaar en ondersteunt huisartsen bij spoedopnames in een verpleeg- of verzorgingshuis van volwassenen zonder vastgestelde verstandelijke beperking en/of psychiatrische stoornis. Na de melding van een huisarts beoordeelt de Acute Dienst de situatie en gaat op zoek naar een plek in de regio; dit kan vervolgens leiden tot plaatsing van de patiënt in een intramurale voorziening. De huisarts kan ook bellen als hij of zij niet zeker is of  een opname noodzakelijk is en wil bekijken of de patiënt toch thuis kan blijven met de inzet van meer thuiszorg. De Acute Dienst onderzoekt dan de mogelijkheden.

(Foto: Photographee.eu/Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *