Aanpassingen bekostiging moet palliatieve zorg verbeteren

Aanpassingen bekostiging moet palliatieve zorg verbeteren

Datum: 19 oktober 2017

Palliatieve zorg vandaag de dag begint veel eerder dan de terminale fase en wordt gezien als een zorgcontinuüm.  Het streven van VWS voor 2020 is: iedere burger is, wanneer dat aan de orde is, verzekerd van goede palliatieve zorg op de juiste plaats, op het juiste moment en met de juiste zorg en ondersteuning. Dat vereist zeker nog een aantal veranderingen op het gebied van regelgeving en financiering. De Nederlandse Zorgautoriteit constateert dat de huidige bekostiging vooral is gericht op de palliatief terminale fase in plaats van op palliatieve zorg volgens het kwaliteitskader.

Palliatieve zorg gaat over verbetering van kwaliteit van het leven van patiënten met een levensbedreigende aandoening. Deze vorm van zorg begint dus  eerder en bestrijkt een grotere tijdsspanne dan palliatief terminale zorg.
Over het algemeen zijn mensen tevreden over de palliatieve zorg. Deze vorm van zorg gaat zowel over zorg als over welzijn en welbevinden. Palliatieve zorg komt in alle domeinen voor: eerstelijnszorg, medisch specialistische zorg, langdurige zorg.  Dat heeft ook gevolgen voor de bekostiging. Palliatieve zorg wordt niet alleen verleend op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz), maar ook op grond van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Om een overgang tussen Wlz en Zvw in de laatste fase van het leven te voorkomen, zijn er vanuit beide wettelijke regimes veel mogelijkheden om het overlijden op de plaats van voorkeur mogelijk te maken.

Knelpunten in bekostiging
Het rapport van de NZa: “Palliatieve zorg op maat. Acties omtrent bekostiging die de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de palliatieve zorg verbeteren” beschrijft welke knelpunten partijen ervaren in de bekostiging van palliatieve zorg en welke acties noodzakelijk zijn.
De NZa biedt per sector (medisch-specialistische zorg, langdurige zorg, eerstelijnszorg en hospice) inzicht in de bestaande complexiteit en versnippering. Daarbij constateert ze dat de huidige bekostiging vooral is gericht op de palliatief terminale fase (laatste 3 maanden voor overlijden) in plaats van op ‘palliatieve zorg’ volgens het kwaliteitskader.

Verbeterpunten en oplossingen
In het rapport noemt de NZa uiteraard ook mogelijke verbeterpunten en oplossingen. Ze stelt dat er duidelijkheid moet zijn over de organisatie van samenwerking en afstemming tussen professionals. Daarnaast is het belangrijk om de patiënt meer aan het roer te krijgen. De zorgvraag/zorgbehoefte en het welzijn/welbevinden van de patiënt moeten centraal staan door met hem te spreken over behandelopties, inclusief niet-behandelen. Dataverzameling moet de kwaliteit, patiënttevredenheid, kosten en beschikbaarheid van palliatieve zorg inzichtelijk maken. En er moet worden gewerkt volgens het dwaliteitskader, aldus de NZa.

De vraag is of voorgestelde acties ook inderdaad worden doorgevoerd. Dat geldt in ieder geval wel voor het kwaliteitskader palliatieve zorg dat onlangs tot stand is gekomen. Dit moet bijdragen aan een landelijk, eenduidig beleid om de palliatieve zorg te verbeteren. Hierbij wordt geredeneerd vanuit de wensen en zorgvragen van de patiënt en diens naasten op fysiek, psychologisch, sociaal en spiritueel vlak. Belangrijk winstpunt is dat er daarmee eenheid van taal is.

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *