Rode vlaggen besturen medicatieveiligheid

Rode vlaggen besturen medicatieveiligheid

Datum: 17 oktober 2014

medicatieveiligheid_rode_vlaggen_instrument_zorgenzINSTRUMENT VOORKOMT MEDICATIEPROBLEMEN – Het Omring thuiszorgteam in Schagen test sinds kort het Rode Vlaggeninstrument: een vernieuwende app waarmee zij waarnemingen op het gebied van medicatieveiligheid rapporteren. De app helpt medicatieproblemen bij cliënten voorkomen door de thuiszorg te verbinden met huisarts en apotheek.

“Verzorgenden en helpenden zien cliënten thuis en zijn daardoor de ogen en oren van andere zorgprofessionals, zoals de huisarts en de apotheker. Op basis van hun waarnemingen kunnen andere zorgverleners veel ellende door medicatie voorkomen”, aldus Eric Hiddink, die de app samen met Carolien Sino, Instituutsdirecteur Verpleegkundige Studies Hogeschool Utrecht, bedacht.

De juiste waarneming
Judith van Leeuwen, wijkverpleegkundige van Omring, test de app in de praktijk en legt uit hoe de app werkt: “De verzorgende ziet bijvoorbeeld een cliënt met een bloedneus. Zij kan hier eenvoudig een melding van maken op de iPhone, door op een afbeelding van het menselijk lichaam te klikken en te scrollen naar de juiste waarneming, de rode vlag. Eventueel kan zij een foto toevoegen. De melding komt binnen bij de wijkverpleegkundige en de zorgcoördinator (EVV) van de cliënt. Door de app ontstaat een duidelijk overzicht van de klachten van een cliënt, doordat de rode vlaggen/meldingen in een overzicht staan. De zorgcoördinator neemt indien noodzakelijk contact op met coördinerend wijkverpleegkundige, apotheek of huisarts.”

Veilig gebruik van medicatie
In Schagen is Aouktje Kaspers, apotheker, betrokken bij de testperiode. “De verzorgenden zien de cliënten thuis en zijn de oren en ogen van bijvoorbeeld apotheker en huisarts. Door rapportage van de problemen die de thuiszorg constateert bij het gebruik van medicijnen, kunnen op voorhand medicatiegerelateerde problemen worden voorkomen. Deze vroegsignalering zal de medicatieveiligheid van de cliënten ten goede komen.”

Minder gedoe
Volgens Hiddink zijn de medewerkers enthousiast. “Dat komt denk ik omdat we het werk zo gemakkelijk mogelijk proberen te maken. Het is de bedoeling dat de app de registratiedruk laat afnemen. Het werkproces verandert niet. Maar er is wel minder schrijfwerk, minder gedoe.”

Meldingen
Tijdens de testperiode mogen de thuiszorgmedewerkers commentaar geven op de app. Verder onderzoeken Sino en Hiddink de meldingen via de app. “De rapportage gebeurt nu op een andere manier. We zijn benieuwd wat dat voor resultaten oplevert”, aldus Hiddink. “Meer meldingen? Betere meldingen? Andere meldingen? Daarna willen we nog een pilot uitvoeren in een complexere organisatie met meer verschillende zorgverleners. Hopelijk kan de app ter vergroting van de medicatieveiligheid in het najaar de markt op.’

(Foto: Lily2014/Shutterstock)

Gerelateerde berichten

Author: Zorgenz

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *